לתרומות לחץ כאן

מימון כפול של מתנה / יין אסור של שביעית

שלום,

רציתי בבקשה לשאול כמה דברים, בנושאים שונים:

א. קיבלנו מסבא וסבתא משני הצדדים מתנה/מימון כפולים לתפילין לבר מצווה של בן שלי, באופן שסך המתנות עולה על עלות התפילין. האם אני צריך ליידע את נותני המתנות בדבר עובדה זו, ואולי אף להציע להחזיר חלק מהכסף, כי אולי על דעת כן הם לא נתנו?

ב. הגיע לידיי יין של שביעית מהיתר מכירה. בנוסף, אנחנו הרי עומדים כיום אחרי מועד הביעור של יין שביעית. איך אפשר להוציאו מתחת ידי, מבלי להיחשב שאני מקלקל אותו? האם ניתן לשפוך אותו לאדמה, שייספג שם? אם כן, האם זה משנה האם אני שופך במקום בו גדלים עצים וכד', או לא? האם ניתן לפתוח את הפקק שלו, ולתת לזה לעמוד כך, ע"מ שיתקלקל מהר יותר כשזה פתוח?

ג. האם ניתן להשיב אבידה של פתק הודעה מהדואר בדבר חבילה שהגיעה בדואר? האם עלי לחשוש שאולי מדובר בחבילה המכילה דברי דפוס האסורים בקריאה, או מכשירים אלקטרוניים אסורים?

תודה ויישר כח.

תשובה:

שלום רב

א. אין לך חובה לומר להם. וראה במקורות.

ב. אתה יכול לפתוח ולהניח לא להתקלקל מעצמו.

ג. לא מוטל עליך לחשוש, וגם אין בכך סיוע לדבר עבירה. הגיע פתק השב אותו לבעליו.

מקורות:

א. בקצה"ח (רנג ו הביא תרומת הדשן)  שבמקרה שניתן במתנה כסף למטרת מצוות או  חפצי שמים האומד הוא שהנותן התכוון רק למצוה ואם הכסף לא ישמש לזה על דעת כן הוא לא נתן  ולפ"ז צריך לשאול את האחרון שנתן מבין ההורים , מה לעשות עם יתרת הכסף. אמנם   במתנה לבר מצוה אפשר שיש חילוק כי הרי בלאו הכי נותנים מתנות לכבוד המאורע,  וכשניתן במתנה כסף למטרה מסוימת שהיא לא מצווה סמכו הפוסקים שבמקרה שהמקבל הוא בנו של הנותן     שדעתו של אדם קרובה אצל בנו אז הנותן לא מקפיד על זה שיהיה דווקא לאותה מטרה ולכן יש להקל בזה וללכת לפי ראות עינכם.

ב. על הנדון אם גרם הפסד פירות שביעית מותר או אסור, ראה שו”ת מהרי”ט ח”א סי’ פג שמתיר, וכן דעת הרידב”ז סי’ ה ס”ק א, ולעומתו במשמרת רידב”ז שם בדעת הרמב”ם שאוסר. אולם הוראת הגרי"ש אלישיב שפירות שודאי לא יאכלו, וכגון שמצאת פרי ברחוב, או כמו המקרה שלך שאתה נוהג להמנע מהיתר מכיה ואינך מעוניין להביא לאדם שכן סומך, אפשר לסמוך בודאי על המקילים. ראה משפטי ארץ פרק כא סעי' טז.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל