לתרומות לחץ כאן

הכנת תה בשבת

שלום כבוד הרב
יש לי מספר שאלות בהלכות שבת
1.שמעתי שאומרים שביום שבת אם רוצים להכין תה צריך להכין בכוס שלישי,האם זה נכון ואם אני שם נענע ביום שבת בתוך תה האם זה נחשב בישול?
2.יש אצלנו כלבה בבית שהיא מנשירה פרווה כשמלטפים אותה ,עניתם לי באתר שמותר ללטף כלב ביום שבת,האם במצב הזה שאני מלטף אותה סביר שאני ימשוך שיערות שינשרו בעזרת זה שאני מלטף אותה האם מותר לי במצב כזה ללטף את הכלבה?
3.אם יש לנו גינה בבית ויש שם איזור עם חול ששם הכלבה עושה את הצרכים שלה ואז מרימים את זה האם מותר לנו להוציא את הכלבה לגינה [איסור כליאה או משהוא כזה].
4.אם אני לא רוצה שהכלבה תכנס לאחד החדרים ביום שבת האם מותר לסגור את הדלת של החדר כדי שהיא לא תכנס לשם שזה נחשב כמו איסור צייד?

תשובה:

שלום רב

א. עצם הכנת תה בשבת משקית תה אינה מוסכמת בין הפוסקים, לכל הדעות אין להתיר לעשות זאת בכלי שני, ולענין כלי שלישי [שאתה ממלא מים בכוס מהמיחם ומערה לכלי אחר ורק אחר כך נותן בו את השקית תה] נחלקו הדעות: דעת הערוך השולחן סימן שי”ח סעיף כ”ח שאסור מכיון שעינינו רואות שהיא קלה להתבשל, ומתבשלת אפילו בכלי שלישי, ועיין בספר שמירת שבת כהלכתה פ”א סעיף נ”ז שכתב שאסור להכין שקית תה בכלי שלישי, אמנם דעת האגרות משה ח”ד סימן ע”ד ס”ק ט”ו להקל בכלי שלישי, וכן דעת הגר”י יוסף זצ”ל.

המנהג היותר מהודר להכין תמצית תה לפני שבת. לוקחים כמה שקיות תה מערים עליהם מים רותחים ולאחר שנותנים את טעמם היטב בתה מוציאים ויש לנו תמצית מרוכזת של תה שניתן לערבה בשבת במים חמים. [קודם מים אחר כך תמצית].

ב. אם זה פסיק רישא, כלומר תמיד כשמלטפים אותה נושר שיער, אסור לעשות זאת בשבת, אם לא תמיד נושר, אתה יכול ללטף בעדינות.

ג. אין בעיה.

ד. למנוע ממנה כניסה זה לא צידה, זו פעולה ההפוכה מצידה, שהרי היא יכולה להסתובב בכל מקום שתרצה מלבד אותו חדר.

הצטרף לדיון

11 תגובות

  1. הערתי בנוגע ל: "אין לך קלי בישול יותר מעלי תה", יש להעיר שעולה מהתשובה של האג"מ לעיל שלא מוכח שתה הוא מקלי בישול "אולי הוא מקשי בישול". וכן אפילו מהמ"ב לא מוכח שהוא קל בישול אלא רק בגדר חושש ולכן אוסר כלי שני אך על כל פנים לא מוכח שהוא עצמו אוסר כלי שלישי.
    לא ראיתי את התשובה של הרב רצאבי אך בכלל לא מופקע שלשיטתו תה הוא לא מקלי בישול אלא צריך לברר מדוע הוא לא חושש לו על כל פנים.
    בברכת התורה.

  2. אינני יודע מנין המקור לכך שעשו כן אצל הגר"ח, מכל מקום בין הפוסקים האשכנזים התקבלה הוראתו של הערוך השלחן שכיון שעינינו הרואות שגם בכלי שלישי הוא מתבשל אין להקל גם באופן זה. אני כמעט משוכנע שלגבי מה שכתבתם על כלי שני זה טעות, כי זה ודאי קלי הבישול ואינני מאמין שהקלו בזה.

  3. יש דרך להכין תמצית תה במים קרים או חמימים (שאין היד סולדת). השאלה: אם הכנתי בשבת כזה תמצית תה, האם מותר לי להשתמש בה בכלי שני?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל