לתרומות לחץ כאן

לתבוע כסף בערכאות ולשכור גוים לגבות מיהודי

בס"ד

לכבוד בית הוראה שליט"א,

שאלה: גבי ש"ע ח"מ סימן כ"ו על איסור לדון בדיני עכו"ם, במקרה שאחד חייב כסף על ידיד חוב לחבירו, ושחיברו רוצה לתבעו בערכאות כדי לקבל מה שחייב חבירו לו ויש לו ראיה לזה, זה שרוצה לתבעו לכתחילה אצלם בלי לבוא לבית דין ואומר שלפי מש"כ בסימן כ"ו בש"ע אפשר לעשות כן כיון שחבירו חייב לו ושלא צריך כלל (כך אמר ואומר לאחרים) לשאול רשות לאף אחד. (?)

האם יש בזה כלום??

לא נראה ממש"כ שם, ובתשובות וגם לא ממה שאתם כתבתם כאן כששואלים לכם גבי צורך ללכת לערכאות, שזה דבר בדעבד דהיינו כשלא בא לבית דין הנתבע וכבר עבר מש"כ שם בסימן ס"ו אז נותנים רשות הב"ד לתובע לתבוע בערכאות ולהוציא ממנו מה שרחייב (שם סעיף ב'), אבל לכתחילה לא שמענו זה. ומה שכתוב שם במפורש ולא עוסק רק על דין שידונו כדיני ישראל, אלא סתם לדון אצל עכו"ם אסור אינו אלא במקרים מסויימים שב"ד לא יכול לדון בזה"ז וגם בזה שמעתי שיש קודם לשאול עצה מן דיינים קודם לעשות משהו.

ומתוך שאלה זו עוד בנושא זה, ומה הנכון כשמישהו משתמש בחברה שגובה כסף לבעל חוב, שמתקשרים לאדם החייב כסף לחבירו והם מבקשים ממנו כסף דרך טלפון מכתב וכו' , וזו חברת עכו"ם, האם כל עוד שיהיה רק בקשה בעלמא שמנסים לכשנע האדם לשלם ונותנים כמה אפשרויות לשלם ומסבירים וכו' האם בזה גם יש איסור? ונראה שבעיה ודאית כשחברות אלו תובעים החייב בעראכות כשרואים שלא ישלם לפי מש"כ שם בסעיף ב'.

מ"מ אשמח לשמוע מכם ב"ד חשוב ורבני חשובים חות דעת על דבר זה.

תודה רבה ברכה והצלחה. שה' יברככם על מה שמזכים את הרבים.

תשובה:

שלום רב,

הצדק איתך, כדי לתבוע בבית משפט אזרחי יש צורך ברשות בית דין הניתנת רק לאחר שנודע שהנתבע מסרב להגיע לבית דין.

אסור לאדם לעשות דין לעצמו על ידי גויים. אבל, אם ידוע שחברת הגבייה לא פועלת באלימות כלל ולא חותמים לה על ייפוי כוח לתבוע בבית משפט, מסתבר שמותר.

מקורות:

עיין שו"ע חו"מ סי' כו סעיף ב וסי' ד ברמ"א בשם תרומת הדשן סי ד

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל