עיריתי מהקומקום מעל סיר בשרי כשהיה בתוך הסיר חתיכות בשר והקומקום והקדרה היו חמים ואיני יודע האם הזיעה שהגיעה אל הקומקום היתה יד סולדת או שזה היה רחוק יותר האם מותר לי להמשיך להשתמש בקומקום לקפה
תשובה:
שלום רב
אני מניח שלא היה בגדר יד סולדת, על כל פנים תמתין 24 שעות ללא שימוש ואז תוכל להמשיך להשתמש לקפה. ראשית יש כאן ספק דרבנן, שנית, הרי אתה לא מכניס חלב לקומקום אלא רק מים פרוה, ולדעת השו"ע כלי בשרי שהכינו בו מאכל פרווה מותר לאוכלו עם חלב אפילו הוא בן יומו, וגם לרמ"א מותר בדיעבד. כך שלמעשה אין מה לחשוש. להבא אין לעשות זאת! לכתחילה חוששים גם לעצם החיבור שבין הסיר לקומקום על ידי קילוח המים! יש לקחת את המים בכוס ומשם לערות לסיר.
שבת שלום
עד כמה שזכור לי הרמ"א פוסק שאמנם המאכל מותר בדיעבד אך הכלי טעון הגעלה
לא מכיר. ראה רמ"א סי' קה סעי' ג בסופו.
הרמ"א בסי' צ"ד ס"ה פוסק שבנ"ט בר נ"ט הכלי צריך הגעלה לכתחילה למה שבנידון דידן לא יהיה הדין כן?
שם יש בליעה מועטת של נ"ט בר נ"ט כאן בניצוק נוקטים שאין כלל בליעה. אלא שלחומרא חוששים לכתחילה לדעת המחמירים שיש בליעה.
השאלה אם מדין זיעה של הבשר איני צריך לחשוש שהקומקום נבלע מטעם של בשר וגם אם יש להניח שהזיעה לא היתה יד סולדת הקומקום הרי היה חם שודאי היתה יד סולדת כיון שהוא רתח רגע קודם
אמרנו, שאם יש חשש שנגעו אדים שהיד סולדת בהם ודאי חובה להגעיל.
עד כמה שזכור לי אם הסיר חם והוא כלי ראשון אז גם אם האדים אינם יד סולדת מ"מ יש להחמיר משום נ"ט בר נ"ט כמו שכתב יעקב
אשמח למקורותיך.
הגהות רעק"א סימן צב סעיף ח אות לג וכן חוו"ד
אמת. רבי עקיבא איגר מחמיר כאשר המיחם עצמו רותח ויחמם את האדים שיהיו יד סולדת. אבל אם אינו חם כל כך באופן שיהפוך את האדים ליד סולדת [למשל קומקום פלסטיק שדפנותיו אינן חמות, אין בעיה גם לפי רעק"א.
נ"ל לכאורה שמצד עצם החיבור (שהוזכר בסוף התשובה) אין חשש, כי מה שהחמיר הרמ"א בסימן קה' סוף סעי' ג' הוא במערה מצונן לחם, ומקור הדברים הוא מהמשנה במסכת מכשירין פרק ה' משנה ', ומשם משמע להדיא דלדעת חכמים המערה מחם לצונן ומחם לחם מותר ואין איסור אלא במערה מצונן לחם,
אמנם כך פסק בחכמת אדם, אבל ראה במעדני השלחן שם ס"ק סו שהביא שכמה פוסקים החמירו בזה.
בס"ד
מצד הקומקום אין חשש כלל אפילו תוך 24 שעות מדין נ"ט בר נ"ט דהיתרא שאף הרמ"א מודה בדיעבד.
כל הדיון הוא על המים עצמם שהיו בקומקום האם אפשר להכין מהם נס חלבי ובזה קשה לעמוד על המציאות בזה לכן יש לשפוך את המים לשטוף את הקומקום ולהרתיח חדשים.
במידה והקומקום יחשב בשרי בן יומו, מים המתבשלים שם אסורים באותו היום לשתייה עם חלב אפילו בדיעבד לדעת הרמ"א.
השאר תגובה