לתרומות לחץ כאן

האם מותר להשתתף בניסויים רפואיים

שלום,

מה דעת ההלכה לגבי השתתפות בניסוי רפואי, הכרוך בשימוש בתרופה ניסיונית?

אם התשובה תלויה בתחום המחקר, אני מבקש לברר ספציפית לגבי הפרעות קשב וריכוז.

תודה ויישר כח.

תשובה:

שלום רב,

אם לא צפוי נזק לאדם המתנדב ודאי שהוא יכול להשתתף בניסוי ואף עושה מצווה בזה – חסד עם הבאים. ראה בשו"ת ציץ אליעזר שנשאל בשאלה זו ע"י הרב ד"ר אברהם סופר, ובתוך הדברים כתב:

"אולם למסקנתו (הרב אברהם סופר) לומר: דאם אין שום אפשרות סבירה לנזק לבריאות של אדם, חייב הוא מצד הדין דגמילות חסדים לעשות הכל ולתת את גופו לערוך בו נסיונות אם יכולה לצאת מזה תועלת רפואית לאחרים. והגם שהוא כשלעצמו לא יפיק מזה שום תועלת. אנכי לא כן עמדי, ומנימוקים דלקמן. מה שמצינו שמחויבים בגמ"ח בגופו ובממונו, הכוונה של בגופו הוא להשתדל בגופו, לטרוח ולחזר בכל אשר ביכלתו לעשות גמ"ח עם חבירו, והרמב"ם בפיהמ"ש בפ"ד דנדרים מסביר שזהו גם ענין חיוב הרופא לרפאות חולי ישראל, דזה נכלל במצות והשבותו לו כשרואה אותו מסוכן ויכול להצילו או בגופו או בממונו או בחכמתו כדיע"ש. אבל לא מצינו שמחויב עבור כך לתת גם מגופו".

וכך היא מסקנתו שם: "על כן דעתי להלכה היא. דנהי דאם הרופאים קובעין שאין כל סכנה בניסוים כאלה שמציעים, שאז מותר לו לאדם למסור את עצמו לעריכת ניסוים שכאלה בגופו לטובת חולה אחר. וכן לתרום מדמו, וכדומה. וגם מקיים מצוה בכך, אבל לחייב אותו עבור כן על פי דין תורה, זה אי אפשר בשום פנים".

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. "אם לא צפוי נזק לאדם המתנדב" – זו גופא השאלה שלי: מה קורה בניסוי רפואי בו ייתכן שיהיו סיכונים שאינם ידועים עדיין?

    למשל, לגבי מחקר ספציפי שמעניין אותי, בטופס ההסבר והסכמת המטופל להשתתפות בניסוי, נרשמו הדברים הבאים:

    "ייתכן שתחווה מספר תופעות ותסמינים בלתי רצויים כתוצאה מן הטיפול בתרופת המחקר. התסמינים בשכיחות הגבוהה ביותר שדווחו בניסויים קליניים במטופלים המקבלים את תרופת המחקר או פלצבו היו בחילות, עייפות, כאבי ראש וירידה בתיאבון. נטילת אחד ממרכיבי החומר הפעיל בתרופה במינונים גבוהים לטווח ארוך קשורה לחולשה בכפות הידיים והרגליים, שינויים בתחושה בכפות הידיים או הרגליים ובעיות עם שיווי משקל. תסמינים אלה לא נצפו במחקרים קליניים עם תרופת המחקר, או בעת שימוש בחומר הפעיל בתרופה בשחרור מיידי. מחקרים בבעלי חיים שנערכו בחולדות הראו, שטיפול ממושך במינונים של החומר הפעיל בתרופה, הגבוהים יותר מאלה המתוכננים להינתן במהלך מחקר זה, השפיעו על …, ופגעו ביכולתם של חולדות … . לא ידוע היום אם לחומר הפעיל בתרופה תהיינה השפעות כאלה על בני אדם. בשל טבעו המחקרי של מחקר זה, ייתכן שיהיו סיכונים אחרים שאינם ידועים עדיין".

    האם אפשר להשתתף במקרה כזה, או לא?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל