לתרומות לחץ כאן

האם מותר לשמוע דברי תורה מרב דתי לאומי?

שאלה:

שלום כבוד הרב,
בסיעתא דשמיא אבקש לשאול את הרב בבקשה:
א.מה דעת גדולי התורה מהציבור החרדי לגבי שמיעה וקבלה מרבני הציונות הדתית: אבינר,נריה,סתיו,דרוקמן?

ב.האם חל שינוי ביחס לציונות הדתית מצד היהדות החרדית וגדוליה נכון לזמן בו אנו נמצאים וכיצד על מי שאמון על ההשקפה החרדית להתיי'חס לציונות הדתית על זרמיה השונים?

ג.איך ומה, מצד הלכות לשון הרע, מותר למי שרוצה לדבר לתועלת בנושא הציונות הדתית והעומדים בראשה לדבר?

בברכה,

תשובה:

שלום וברכה א. אנחנו כאן באתר משתדלים מאוד לא לדבר לגופם של אנשים אלא לגופם של תכנים, רב שמדבר על עבודת ה' שקיעות בלימוד התורה קיום מצוות בשמחה יראת שמים וצניעות בדרך המוכרת לנו מאבותינו, אפשר לשמוע לדבריו הטובים, ומי שאינו מדבר כך, ולא משנה איזו כיפה יש לו לראשו, אם שחורה או סרוגה [כבר שמעתי גם על רבנים שאינם תלמידי חכמים, לפעמים בעלי תשובה שזה מקרוב באו, שבשם הקדושה מדברים בהרצאות ניבולי פה, ומתבלים באיומי גיהנום וכדומה מחד גיסא ודברי ליצנות מאידך גיסא, כל מיני דברים שגורמים רק ליצר הרע ולרתיעה מהדת, יש להם לפעמים כיפה שחורה ענקית כביכול חרדים על העצם, גם זו לא דרכנו… לכן הנושא אינו הכיפה אלא התוכן], יש להמנע מלשמוע את דבריו. ב. אינני יודע למה כוונתך האם חל שינוי ולאיזה כיוון, מאז ומתמיד אנשים אחים אנחנו כל האנשים היראים את ה' ומקיימים מצוותיו, המחלוקות ידועות, והן נוקבות, הן בענין גיוס הן בענין החיבור לחילוניות והיחס הממלכתי לנושאי דגלה, הן באורח החיים והחינוך ועוד, אני רואה היום הרבה התפכחות בענין זה גם בציבור הדתי לאומי, קהילות שלמות שמנסות להיות יותר שמורות וגדורות וזו תופעה מבורכת, אבל חשוב לזכור שמחלוקת אינה סתירה לאהבה ואחווה, ואהבת ישראל והשאיפה לגאולה השלמה תמיד תהיה. ג. ככל שאתה מדבר על מחלוקת בדרך, מותר לומר הכל, אנחנו לא מדברים על אישיות כזו או אחרת בנוגע לעצם מהותו של אדם כאדם, אלא על דרך והשקפה, אינני רואה בזה כל לשון הרע.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. תודה רבה כבוד הרב על התשובות ועל מהירות ההשבה. ומבקש לשאול את הרב ביחס לתשובתו (סעיף ג) – שיש לא אחת מצב שמוסר שיעורי תורה /אישיות שאוחזים ממנה שחובש לראשו כיפה סרוגה ו מאידך גיסא מוסר שיעורי תורו/ושגם אוחזים ממנו שחובש לראשו כיפה שחורה אמרו דברים פסולים ואשר תלמידי חכמים שמעו וקבעו שאכן כך הוא וכן מזכירים אותם בשמם ומסבירים למה דבריהם פסולים והדבר כבר התפרסם, ואז כאשר יש דיבור על מחלוקת בדרך שמותרת כפי שהרב כתב יש מצבים שכמעט אי אפשר להמנע מלציי'ן בברור את המדוברים. מה דעת הרב בבקשה ביחס לזה?

    בברכה

  2. לא אמרתי שאסור לציין את שמות הרבנים המדוברים, אני חושב שכל עוד אתה מעביר ביקורת על דרך ועל שיטה, זה לא לשון הרע גם כאשר אתה מציין את שם הרב.

  3. תודה לך כבוד הרב על התשובות וההסברים,ועל אפשרות הנגישות המהירה אליכם בשאלות ובתשובות . וכן לכל רבני ומורי ההוראה באתר. ואומרים מודים ומברכים ברוך השם על פועלכם בעבר ומבקשים בעזרת השם יתברך על פועלכם לעתיד להצלחה ולטובה תמיד.

    בברכה

  4. צרם לי כתיבת הרבנים בשמות המשפחה הפרטיים שלהם ללא תוספת "הרב".
    כבת לציבור הדתי לאומי אני יכולה להגיד שאני מכירה רבים וטובים המנהלים אורח חיים של מצוות למהדרין לא פחות מכל חרדי.
    לא חשובה הכיפה על הראש, חשוב מה יש בתוך הראש…
    יפה אמר הרב, אנשים אחים אנחנו, ועל אף המחלוקות תורה היא וללמוד אנו צריכים. האמן לי שרבים מדברי התורה הנשמעים בביתי נאמרו על ידי רבנים חרדים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל