לתרומות לחץ כאן

כשרות במטבח שאינו כשר / ספק יין נסך / נדרי צדקה

שלום וברכה כבוד הרב
1. האם ניתן לשתות מבקבוק יין שנשאר על השולחן בזמן שהלכתי לכמה דקות, וההורים היו בסלון? (אבא שלי לא שותה אלכוהול, אולי בשביל קידוש מדי פעם קצת, אך קרה שהוא הרים בקבוק יין בשביל לקרוא מה כתוב עליו). אמא נראה לי גם לא שותה יין, אולי כן לפעמים לא יודע.
2. האם ניתן לאכול מהכלים של אמא שלי, שהם לא הופרדו בזמן בישול בין בשר וחלב, וכל השיש לא הופרד בזמנו, נראה לי שעכשיו מופרד אך לא בטוח, ובכל מקרה נשפך קצת חלב קר במקום השיש שאמור להיות לבשרי אם אמא שלי זוכרת שהוא בשרי, וניגבתי (לפני מספר ימים זה קרה).
אמא שלי כבר הכינה את האוכל לשבת, ואין לי כלים אחרים שידוע לי שהם טבולים.
3. אם פעם נדרתי שאתן 50 ש"ח לבית כנסת בשביל עליה לתורה, ולא שילמתי, ועשיתי התרת נדרים כללית בראש השנה או לפני כיפור (בכיפור נראה לי שאת הכל נדרי לא אמרתי עם כולם ביחד, אלא כמה דקות לאחר מכן שכבר סיימו) – האם הנדר הזה הופר? (לא כיוונתי על הנדר הזה נראה לי)
תודה רבה כבוד הרב

תשובה:

שלום רב

  1. כיון שמדובר באיסור דרבנן, מספק יש להקל ואתה יכול לשתות ללא חשש.
  2. זה שהכלים לא טבולים לא אוסר את האוכל, אבל חייבת להיות הפרדה בין בשר בחלב! אמנם כאשר הסיר אינו בן יומו בדיעבד האוכל לא נאסר, כלומר אם בישלו בשר, ולאחר 24 שעות בישלו באותו סיר חלב, אפשר לאכול את החלב, אבל לכתחילה ודאי אסור כך לבשל, ואם היה הדבר בתוך 24 שעות לבישול החלב האוכל אסור באכילה. מכל מקום כהנהגה קבועה אי אפשר כך לחיות רגיל בבית. תנסה לבקש מההורים שיתחילו לשמור על הפרדה מלאה בכלים, אחרת ודאי תכשל באיסור.
  3. ההתרת נדרים אינה מועילה מחמת שתי סיבות, א. התחייבת כסף עבור עלייה לתורה, זה חוב ממוני לא סתם נדר, קיבלת עליה בתמורה וצריך לשלם. ב. המנהג לא לסמוך על התרה כללית לגבי נדרים שזכורים לך, כיון שבהתרת נדרים צריך לפרט את הנדר לרבנים המתירים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה כבוד הרב
    לגבי החוב הממוני לבית הכנסת בשביל העליה לתורה
    האם זה משנה אם לא עליתי לתורה בסוף? (זה היה לפני שנה בערך ובסוף לא זוכר, אולי התביישתי וכו' אז לא הגעתי לשם באותו יום שהייתי צריך).
    ערב טוב כבוד הרב!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל