לתרומות לחץ כאן

הכשרת סיר בשרי שהתבשל בו חלב

שלום לרב
האם כלי כגון סיר, שבושל בו בשר, ורק לאחר מעת לעת ובניוקויו כמובן בושל בו חלב (ולא יחדיו ממש). יצטרך הגעלה? או שדינו כדין תנור שבשלו בו גם וגם, או זה לאחר זה מעת לעת ובניקויו וחימומו לכחצי שעה? או כפרווה שבושל בכלי לאחר בשר?

תשובה:

שלום רב

הסיר ודאי צריך הגעלה. מה שהקילו באינו בןיומו הוא רק לגבי התבשיל החלבי שכיון שבלע טעם פגום הוא מותר באכילה בדיעבד, אולם לכתחילה אסור לבשל גם באינו בן יומו, כך שאם לא תכשיר את הסיר לא תוכל להשתמש בו לשום דבר כיון שהוא בלוע גם בבשר וגם בחלב. הכשרה של סיר היא דוקא בהגעלה, כל כלי יש לו את ההכשרה שלו לפי מהות הבליעות שבו, בתנור די בליבון קל ולכן ההכשרה כפי שציינת, בכלי שהתבשל בו בשר עם רוטב ההכשרה היא בהגעלה. הנושא של פרווה לא קשור כאן. בפרווה יש רק טעם בשר ולכן מותר לאוכלו בארוחה חלבית בתנאים מסוימים.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. כן ברור, לענין הגעלה או ליבון וכן לעניין פרווה שיש בו נ"ט בר נ"ט או לכתחילה באכילה עם תבשיל בשר חלב או בדיעבר בן יומו או שאינו בין יומו.

    אך בתנור, מה יהיה דין התבניות? האם כאשר בשלנו בתבנית מאכלים נוזליים כגון עוף ברוטב, נצטרך דוקא הגעלה, והליבון לא יועיל?
    כן, מדוע בתנור די לנו בליבון קל?

    תודה רבה על התשובות המלאות והנפלאות

  2. אם היה בעוף הרבה רוטב יש להגעיל את התבניות. במידה ולא היה הרבה רוטב, אלא רק מעט לחות של העוף, די בליבון קל, כיון שהבליעות לא היה בבן יומו. במקרה שצריך ליבון והבליעות בן יומו, לא מועיל ליבון קל, ליבון קשה לא ניתן לעשות וממילא יש להשליכן. בתנור עצמו תמיד די בליבון קל, כיון שהוא לא בא במישרין במגע עם האוכל.

  3. דברים שבכל יום, כאשר אנו משתמשים בתבנית או בסיר, פעם בדרך המועילה לה ליבון פעם בדרך המועילה לה הגעלה. במקרה כשזה, האם על הכלי לעבור גם ליבון וגם הגעלה?

    מדוע לא ניתן לעשות ליבון קשה? האם בגלל שהתבניות הן עם אמייל או משהו כזה, כלומר בעיה טכנית? או שמא סיבה הלכתית גרידא?

    תודה רבה רבה על רוב הבהירות

  4. ליבון קל מועיל במקום הגעלה כמבואר ברמ"א או"ח בסי' תנא סעי' ד. הקושי לעשות ליבון קשה וא טכני, חומר הציפוי יתפוצץ הרבה קודם ויתכן שהתבנית גם תתחורר. משום כך גם יש פקפוק אם יועיל בדיעבד שכן יש לנו כלל שכל שעשוי להתקלקל לא מכשירים בליבון כי חוששים שמא לא ילבן היטב.

  5. זה לא מעכב, אלא שבין הידיות לסיר עצמו תמיד מצטבר מעט ליכלוך, שומן, יש לנקות שם היטב או ללבן שם מעט [בגומי אי אפשר ללבן, לכן הנקיון הכרחי]. הגעלה חלה רק בכלי נקי לגמרי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל