לתרומות לחץ כאן

התנהלות בעל תשובה בבית ההורים

בסד
שלום רב
במידה ואני רוצה בלי נדר להחמיר , ולמנוע מהוריי לנגוע בתירוש למרות שהוא מפוסטר מעל 100 מעלות (כפי שביררתי אצל היינן מהיקב)
האם מספיק שהוריי לא יגעו בבקבוק כשהוא פתוח ?
כשהוא לא עבר פתיחה ראשונית מותר שיטלטלו אותו ?
בנוסף רציתי לדעת האם מותר להוריי החילונים לפתוח בימי חול ובשבת קודש את דלת המקרר כשבקבוק התירוש הפתוח נמצא בתא האחסון בדלת , כלומר בכל פעם כשהוריי רוצים להוציא מוצרי מזון מהמקרר הם יפתחו את הדלת ובכך יגרמו לטלטול בקבוק התירוש. אמנם לא יגעו בלי נדר בבקבוק עצמו.
בנוסף, במקרר בו אני משתמשת מותקן פיקוד שבת של "משמרת השבת " ובכל יום שישי אני מפעילה את המקרר על מצב שבת. ובכל שבת קודש אני פותחת את דלת המקרר ולא מפעילה חיישנים . אך רציתי לדעת כיצד ייתכן שמותר לגעת ולפתוח מכשיר חשמלי (מקרר) בשבת ? האם אין איסור נגיעה במכשיר חשמלי בשבת ? האם זה לא מוקצה ? עצם פתיחת הדלת לא אסורה ?
אשמח לקבל תשובה גם לפי דעות מחמירות. תודה.

תשובה:

שלום רב

אני רוצה לומר משהו מאוד מאוד חשוב, בתורה יש מכלול של מצוות והנהגות, ובכל פעם שאדם נתקל בשאלה הלכתית כל שהיא עליו לקחת בשיקול את כל הפרטים הנלווים לענין ולא תמיד ההחלטות פשוטות. גם כאן, הגם שיש שהחמירו ביין מפוסטר שאינו נחשב מבושל [אם המיץ ענבים מגיע ל100 מעלות הוא מבושל ממש ואין כל ענין להחמיר בכך לכל הדעות! אבל גם אם לא היה כך], יש נושא הרבה יותר חשוב ממנו! כיבוד הורים! את מתכוונת לומר או אפילו לרמוז להורים שיש לך בעיה עם זה שהם נוגעים ביין??!! אינני בטוח אם לא עדיף לקדש על חלות ולא להשתמש ביין בכלל ולא לעשות דבר כזה!! בפרט כאן שיש לך פוסקי הלכה חשובים ביותר שהקלו במיץ ענבים מפוסטר, ואת יכולה לסמוך עליהם לכתחילה. עליך לשמור על כבוד ההורים, לדאוג לשמח אותם, להראות להם שהיהדות עושה אותך רק נעימה יותר מתחשבת ומכבדת יותר, וכך שם שמים יתאהב על ידך.

את עומדת בהתמודדות לא קלה, ואני בטוח שתעמדי בה בהצלחה!

אומר לך עוד משהו, היהדות היא לא רק מכלול של איסורים, אלא גם רוח ודרך בחיים.

אין כל איסור לגעת במכשיר חשמלי בשבת, גם אם הוא נחשב כלי שמלאכתו לאיסור, כיון שהפתיחה היא לצורך שימוש בו, זה נחשב "צורך גופו ומקומו" שמותר בכלי שמלאכתו לאיסור [בשונה ממוקצה שנקרא מוקצה מחמת גופו כמו אבן סתמית שאין לה שימוש וכדומה, שבזה אסור לגעת כלל]. אולם נראה שהמקרר כלל לא נחשב מוקצה כיון שיש בתוכו אוכל, וכדברי הרשב"א בענין זה לגבי סירי בישול, שכל עוד האוכל בתוכם דינם ככלי שמלאכתו להיתר. בקיצור אין כל טעם להחמיר בענין וזה מותר לכתחילה לכל הדעות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בסד
    אני מבולבלת לגמריי עכשיו. אני לא מבינה. למה עליי לקדש על חלות ולא על תירוש כפי שכולם עושים ? אני רוצה לקיים את המצוות בשלימותן.
    השאלה שלי היא : במידה והתירוש מפוסטר בטמפרטורה מעל 85 מעלות בלבד, האם מותר להוריי לגעת בבקבוק סגור לגמריי ?
    התקשרתי לייקב והיינן אמר לי דבר מאוד מוזר. הפיסטור נעשה ב 100 מעלות והבישול ב 87 מעלות. האם זה ייתכן ?
    והאם מותר להם לפתוח את דלת המקרר שבו מאוחסן התירוש עליו אני מקדשת ומבדילה ?
    תודה מראש.

  2. לא אמרתי שתקדשי על חלות, ואני מניח שאת מבינה את הענין היטב, אמרתי רק שאפילו אם זו היתה הברירה כיבוד הורים עדיף! כמו כן השבתי שלכתחילה שבלכתחילה את יכול לקדש על מיץ ענבים מפוסטר רגיל ואין להגביל את ההורים בענין זה בשום הגבלה שהיא, העיקר לקדש בשמחה ולהיות תמיד שמחים. בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל