לתרומות לחץ כאן

יעקב ועשו – שמא יגרום החטא

כבוד הרב שלום,
שאלה לי בקשר לפרשת שבוע. יעקב אבינו עליו השלום היה צדיק גדול, גדול במעשים, וגדול באמונה. איך, אם כן, פחד יעקב כל כך מבואו של עשו אחיו? הרי השם מבתיח ליעקב שהוא ישמור עליו ויציל אותו, ושהוא לא צריך לדאוג, איך אפשר לדאוג אחרי שהקב"ה בכבודו ובעצמו אומר לך שהוא איתך שומר עליך? ובמיוחד צדיק גדול כמו יעקב… קראתי בממפרשים שמתרצים שיעקב פחד לא מן עשו אלה מן החטא, שמא יעקב יחטא וזה יעמד לו לכף חובה מול עשו. אך אם כך הדבר, למה השקיע זמן ומאמצים בפילוג המחנה, והתכוננות לקראת בואו של עשו, במקום לנצל את הזמן לעשות תשובה, ולהתפלל להשם ועשות מצוות שיעמדו לו לכף זכות? שמעתי פעם גם תירוץ שעשו היה לו כיבוד אב גדול מאוד, שכיבד את יצחק אבינו, ומזה פחד יעקב, שזכות זאת תעמוד לעשו, אבל אז נשאלת השאלה, איך יכול להיות שעשו כיבד את אביו יותר מיצחק?

תשובה:

שלום רב

לא עיינתי כרגע בספרים, אומר מה שנראה לי לפי הבנתי.

בנוגע לשאלתך הראשונה נראה לי שיש כאן עירבוב של שני ענינים, השאלה למה יעקב פחד היא שאלה נכונה וכפי שציינת עסקו בכך כבר גדולי המפרשים, אך אין לכך כל קשר עם הכנותיו של יעקב לפגישתו עם עשו, הכנות אלו לא נבעו מהפחד אלא מחובה היסודית שלא לסמוך על הנס. אחת הנקודות החשובות ביהדות, היא השילוב הנכון במינון הנכון, בין אמונה ובטחון לעומת ההשתדלות, וזו עבודה רבה לדעת תמיד כמה השתדלות בדרכי הטבע נדרשת מאיתנו.

לגבי עצם השאלה ראה בחי' אגדות של הרב וסרמן נדפס בסוף קובץ הערות, שם הוא מאריך לבאר שיעקב פחד דוקא מחמת מעלתו הרבה שמחמתה הקדוש ברוך הוא התנהג עמו במידת הדין בתוקפה, שכן בתחילה רצה הקב"ה לברוא את העולם במידת הדין, ראה שאין העולם מתקיים שיתף עמו מידת הרחמים, אבל עם צדיק כיעקב ניתן להתנהג במידת הדין ללא רחמים כלל.

לגבי כיבוד ההורים של עשו הסיבה היא טכנית לגמרי, יעקב נאלץ לברוח מהבית 22 שנה בהם היה בבית לבן, ונמנע ממנו לעסוק במצות כיבוד הורים. ידוע שכנגד זאת היה מרוחק מבנו יוסף 22 שנה.

בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל