לתרומות לחץ כאן

הנאה ממעשה שבת שנעשה על ידי גוי

שלום וברכה.

רציתי לשאול לגבי מעשה שבת שנעשה ע"י גוי.
אם גוי שלח לי היום מכתב במייל, וראיתי במוצ"ש שנשלח אלי בשעה 2 בצהרים, ויש שם תוכנה. אני יודע שההלכה היא שצריך להמתין בכדי שיעשו. שאלתי היא, מה הפירוש בכדי שיעשו? כמה זמן צריך לחכות, האם לחכות כמה זמן שלוקח לשלח את המכתב שלו? אני שואל בכלל מה הכוונה בכדי שעשו, כמה זמן?

ועוד דבר: אני ביקשתי ממנו שיוסיף פונקציה בתוכנה כלשהיא, ביקשתי לפני שבוע ויותר ביום חמישי, והיום, כאמור הוא שלח לי שזה מוכן. שאלתי היא, האם כאן הכוונה בגדי שיעשו שאני צריך לחכות עכשיו בגלל ששלח לי בשבת, את כל השבוע ומשהו שלקח לו לפתח את הפונקציה בתוכנה, או שגם כאן במקרה הזה, הכוונה כמו תמיד בכדי שיעשו, שעדיין אני שואל מה הכוונה ולכמה זמן?

תודה רבה מראש.

תשובה:

שלום רב

"בכדי שיעשו" הוא שיעור הזמן שלוקח לו לעשות מה שעשה באיסור בשבת, אם זה כולל גם פיתוח תוכנה, אז גם זמן הפיתוח. אלא שאם הדבר נעשה בשכר ולא בחינם, והיה לו זמן לעשות זאת ביום חול והוא מעצמו בחר לעשות זאת בשבת, מותר לך להנות מכך, כיון שבעצם מה שעשה בשבת לא היה בשבילך אלא בשבילו, שאז נוח היה לו יותר לעבוד, וכפי שאמרו חכמים "אדעתא דנפשיה קעביד", שכן מבחינתך יכול היה לעשות זאת כבר ביום חמישי, אבל שוב זה שייך רק אם הוא עושה בשכר ולא כשעושה בנדבת ליבו בחינם, שאז הכל רק בשבילך והוא אין לו כל תועלת בענין.

בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל