לתרומות לחץ כאן

שימוש בכלי פלסטיק במים חמים בשבת – ריכוך דבר קשה

שלום, בבקבוק לתינוק מתוצרת AVENT (לפחות זה המצוי בידי) כשממלאים בו מים רותחים- הפלסטיק של הבקבוק מתרכך מעט כעין גומי (כמובן ששום דבר מבקבוק לא נמס כמובן שהרי הוא מיוצר לכך) עד שמתקרר ושוב מתקשה. השאלה אם בשבת אין בזה בעיה של בישול מצד מרפה דבר קשה? ומה השיעור האם כל ריכוך אפילו במקצת אסור? ואם יעזור פה עירוי מכלי שלישי (אחרי שבעיניים רואים שעדיין מרפה)?

תשובה:

שאלה זו כבר נשאלה בפוסקים לגבי שימוש בכוס חד פעמית לשתייה חמה, שכן הכוס במקרה כזה ממש מתרככת באופן משמעותי, ולמעשה הקלו בזה, כיון שאין כל חשיבות לריכוך הזה והוא חסר משמעות.

מקורות:

ראה שבט הלוי ח"ח סי' נז, חוט השני פכ"ט סעי' ד, הלכות שבת בשבת פ"ח הערה 23 בשם הגרי"ש אלישיב. אמנם בשבות יצחק פ"ב טוען שכאשר הריכוך ניכר לעין החמיר הגרי"ש אלישיב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. גם בהלכות שבת בשבת המצויין מביא בשם הגרי"ש שמה שמתיר בחד פעמי כיון שמראש נקרא רך ורק מרכך יותר ואין בזה דבר חדש, נמצא א"כ שבבקבוק הנ"ל שכפי המדומה במצבו הרגיל הוא קשיח לחלוטין יהיא אסור הנ"ל. והנה גם בחוט השני נקט היתר כיוון שאינו ניכר לעין ויש להסביר כנ"ל שבכלי חד פעמי גם לפני"כ הוא רך ולפי"ז יהיה אסור בבקבוק הנ"ל, או דלמא שצריך לראות שינוי בעין ולא רק במגע כגון שממש ממיס ואז יהיה מותר בבקבוק. היוצא למסקנה שלגרי"ש לכאורה יש לאסור (הן לפי הנאמר בשבות יצחק והן לפי הלכות שבת בשבת) ובדעת הגרנ"ק יש להסתפק. לא כן?

  2. בדעת הגרנ"ק לא נראה לי שיש ספק, הנושא הוא כמה הדבר ניכר לעיל ולא הרכות הקודמת. בנוגע לדעתו של הגריש"א בין כך יש סתירות ואין לנו עדות ברורה, כך שהנח להם לישראל…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל