לתרומות לחץ כאן

המעסיק הפחית את המשכורת באופן חד-צדדי

שלום וברכה,
המעסיק החליט בהוראה חד צדדית להפחית לכל העובדים 25% מהמשכורת החל מהמשכורת הנוכחית ולמשך 3 חודשים, זאת בשל קשיים כלכליים לטענתו. מנגד, דורש מאיתנו להמשיך לעבוד 9 שעות ביום. האם מותר לי לעשות דין לעצמי, ולהפחית לעצמי ב25% גם את שעות העבודה שלי, ולסיים לאחר 6.5 שעות עבודה ולדווח על 9 כרגיל? מדוע שאמשיך לעבוד חלק מהשעות בחינם?
הצעתו למי שלא נראה הדבר, שיתפטר בדין מפוטר. וזה דבר שאיננו מעוניינים לעשות, בשלב זה.

תזכו למצוות,

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

לכאורה המעסיק רשאי להפחית את המשכורת, כל עוד הוא מוכן לשלם למי שאינו מסכים ומתפטר את המגיע לו על פי דין, כשם שהוא רשאי לפטר עובד (עם שימוע כדין) עקב קשיים. עובד שמעדיף שלא להתפטר, אין לו ברירה אחרת אלא להסכים עם מה שהמעסיק עושה.

לכן, אינך רשאי לעשות דין לעצמך ולמסור דיווח שקרי על שעות העבודה. יש בכך איסורי גזל ושקר חמורים.

אגב, למיטב ידיעתי, אם ברצונך להתפטר עקב ההפחתה בשכר ושייחשב כאילו פוטרת, עליך לעשות זאת תוך שלושה שבועות מאז שקיבלת את ההודעה מהמעסיק. אחרת, ייחשב שהסכמת להפחתה.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בהמשך לתשובה הנ"ל. האם הדין שונה כשמדובר בהפחתה חד צדדית רטרואקטיבית. כלומר, 5 ימים לפני סיום החודש, המעסיק הודיע שההפחתה תחול גם על החודש שכבר עבדנו בו את מלוא השעות. האם גם אז, לא תהיה אפשרות לצמצם נזקים עד גובה הקיזוז הרטרואקטיבי?

    תודה רבה,

  2. המעסיק יכול לומר או שאתה מתפטר ומקבל את מלוא המשכורת לחודש האחרון ופיצויים, או שאתה נשאר בעבודה ומוותר על חלק מהמשכורת שמגיע לך. אם המעסיק מוריד מהמשכורת לחודש הנוכחי לכולם, בין למי שמחליט להמשיך בעבודה ובין למי שמעוניין להתפטר, הרי זה גזל מצידו. אבל, יש צורך שתוכיח שאכן הוא היה מוריד בפועל מהמשכורת של אלו שהיו מתפטרים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל