לתרומות לחץ כאן

צירוף מאכלים לברכה אחרונה / ברכה אחרונה על מה שאכל לפני הסעודה / הסח הדעת בשתיית משקה

שלום וברכה כבוד הרב

מספר שאלות בסיסיות
1. אם אכלתי נגיד פרוסת עוגה, ונגיד שלא היה מספיק לצורך ברכה אחרונה, אך החלטתי לסיים לאכול – אם ארצה לחזור ולאכול בכל זאת עוד פרוסה, צריך לברך?
נגיד שלא, באיזה שיעור של זמן אצטרך לחזור ולברך?
2. נגיד שלאחר פרוסת העוגה אכלתי לחם בשיעור לברכת המזון ובירכתי – האם פרוסת העוגה נפטרת אוטומטית בברכת המזון (גם אם לא כיוונתי לפטור אותה)
3. ואם אני מכוון שאוכל לשתות ולהסתובב בבית, ולשתות מתי שארצה שוב ללא ברכה ראשונה שוב (במצב שאני שותה מספר לגימות קטנות שבסוף השתייה אין צורך בברכה אחרונה) אז האם השתייה נפטרת אוטומטית בברכת המזון (גם אם לא כיוונתי לפטור אותה?
4. או אפילו ספציפית כיוונתי שלא לפטור את את השתייה בברכת המזון – האם היא נפטרת בכל מקרה?
5. אם שתיתי יין פחות משיעור לברכה אחרונה, וסיימתי – מתי אצטרך לברך שוב ברכה ראשונה?
6. אם כיוונתי לפטור כל משקים לאורך היום – אם אכין קפה, גם זה נפטר? או שבגלל הקפה עצמו שהוא כשלעצמו לא משקה, צריכים לברך על הקפה כמשקה בכללותו.

תודה רבה רבה כבוד הרב והמשך יום נעים בע"ה

תשובה:

שלום רב

  1. במשנה ברורה סי' רי ס"ק א הביא מדברי האחרונים שצידדו שאם בסופו של דבר אכל שיעור תוך כדי אכילת פרס [4 דק'] יש לברך ברכה אחרונה, וכן כתב באגרות משה ח"א סי' עז.
  2. לא הבנתי את השאלה, שכן פרוסת העוגה לא היתה חייבת בברכה, ואם כוונתך שאכל פחות מכזית מהלחם וכנ"ל תשובה 1, אין לברך ברכת המזון אלא על המחייה. ואם כאן דבריך אמורים לגבי אדם שאכל כזית מהעוגה ונטל ידיו לפת בלי ברכה אחרונה, יש בזה כמה חילוקי דינים, אם יאכל מהעוגה גם בסעודה אינו חייב לברך,] וכן אם היא ספק פת [כלומר אין בה אצת שלושת הכללים של פת הבאה בכיסנין, דק ונכסס ממולא ומתוק] יתכן שהיא נפטרת בברכת הפת ואין לברך, ראה בהרחבה במשנה ברורה סי' קעו ובפוסקים שם.
  3. לדעת רוב הפוסקים היא נפטרת אוטומטית, הרב עובדיה יוסף זצ"ל חידש לא כך, הרחבנו בזה כאן.
  4. ראה לעיל 3.
  5. אם בכוונתך להמשיך ולשתות לדעת רוב הפוסקים אתה לא חייב בברכה נוספת עד שתסיח דעת או תצא מהבית. למעט דעת המגן אברהם, ראה בקישור הנ"ל.
  6. אין הבדל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל