לתרומות לחץ כאן

שימוש בכוס חד פעמית מפוארת לקידוש ושבע ברכות

שלום וברכה ! כידוע יש המפקפקים להתיר כוס חד פעמי לעניין כוס לקידוש שאלתי האם הדין כן הוא לגבי כוס חד פעמי אבל הוא מפואר כמו שיש היום לקנות ואף עולה הרבה יותר יקר ! והסיבה שאני נדרש לזה אינה בגלל עצלות אלא לעניין א) חופה שלוקחים כוס של כסף אמיתי וזה דורש שמירה
ולפעמים מאבדים את. זה במהלך החתונה . ב) לעניין 7 ברכות יש עניין שיהיו 2 הכוסות שוים במראה ובגודלם וזה אין לי של כסף אבל בחד פעמי
היפה ומפואר אין שום בעייה להשיג !
אודה לכם על תשובתכם המהירה נפק"מ לחתונה קרובה .
בברכה התורה

תשובה:

שלום רב

אם מדובר בכלי שאנשים חסים עליו ויש רבים שירחצו אותו לשימוש חוזר, אכן הוא כלי של ממש ולכל הדעות ניתן לקיים בו מצות קידוש ושאר כוס של ברכה, ויש כאלו כוסות שהן דמויי כסף ממש, ואני משוכנע שרבים לא ישליכו אותם לאשפה לאחר שימוש יחיד. אבל אם מדובר במשהו זול שרק יפה במראהו החיצוני והוא תמיד יושלך לאשפה מיד, דינו ככוס חד פעמית לכל דבר.

מקורות:

על עיקר הנדון בכוס חד פעמית: בשו"ת אגרות משה או"ח חלק ג' סי' ל"ט כתב שאין לכוס זו חשיבות כלי ואין לקדש בה, וכן כתבו פוסקים נוספים (ראה בשו"ת מנחת יצחק ח"י סי' כ"ג ועוד), אך יש החולקים בזה, וכן כתב השמירת שבת כהלכתה בפרק מ"ז סעיף י"א בשם הגרש"ז אוירבך זצ"ל שלכתחלה לא יקדש בכוס חד פעמית, אך אם אין לו כוס אחרת יכול להשתמש בה. וסברת המתירים היא שהכוס מצד עצמה ראויה לשימושים חוזרים אך דרך העולם לזורקן, ואין מנהג העולם מגדיר את דין הכוס, ויש שכתבו שבכוסות של היום אף האגרות משה יודה שיש להן שם כלי מחמת חוזקן.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. הרה"ג דב ליאור שליט"א מצא טעמא לשתי כוסות, את הכוס החיצונה שהיא נהיה לא זורקים אלא משאירים אותה לשימוש והרי לנו שימוש בכוס שאינה חד פעמי שנזרקת מיד אחר השימוש.

  2. אינני מבין נימוק זה, מה שחד פעמי אינו כלי זה לא בגלל שעכשיו ממש אני זורק, זה משהו במהןת, שכוס המיועדת מטבעה לשימוש יחידי או פעמיים אינה חשובה להיות כלי.
    מה גם שאני כלל לא בטוח שהוא צודק, אני בטוח שכמעט כל האנשים יזרקו את שתי הכוסות לפח…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל