לתרומות לחץ כאן

רואה מחמת תשמיש ועברה ושימשה ולא מצאה דם

בס׳׳ד

בס׳׳ד

שלום וברכה לרבנים האתר דין שליט׳׳א,

דין על אשה הרואה מחמת תשמיש בש׳׳ע יו׳׳ד סימן קפ׳׳ז כתוב שם ״ אם בכל ג' פעמים רצופים ראתה דם, (וכ"ש אם מצאה ג' פעמים דם על עד שלו), (מרדכי וכן כ' ב"י בשם תרומת הדשן וסמ"ג), אסורה לשמש עם בעל זה, אלא תתגרש ותנשא לאחר. נשאת לאחר, וראתה דם מחמת תשמיש ג' פעמים רצופים, אסורה לשמש גם עם אותו בעל, אלא תתגרש ותנשא לשלישי.

ואם גם עם השלישי ראתה דם מחמת תשמיש ג"פ רצופים, לא תנשא לאחר אלא אסורה לכל עד שתבדוק. וכו׳״ עיין שם בכל מ׳׳כ וגם על אחרונים.

ומסעיף זה יש שאלות, מה הדין באלו תסריטים:

א. אשה הרואה דם מחמת תשמיש בעד שלה ושלו, והיא ובעלה אחרי אלו ג׳ פעמים הלכו לרופא מומחה ועשו ניתוח. והרופא סידר להם את הבעיה, ומ׳׳מ אחרי זה שימשו כמה פעמים ואף פעם לא ראו שום דם אחרי עשרות שנים, וזהו נגמר הבעיה. אלא השאלות בתסריט א׳, המה:

1.לפי מה שנפסק בש׳׳ע לפי עקר הדין היא אסורה למשמ עם הבעל ויש ענין של גירושים מפני שהוחזקה רואה מחמת תשמיש.

וכפי מה שכתב הרמ׳׳א בהגה באותו סעיף וז׳׳ל ״ ולכן כל שרואה ג"פ סמוך לתשמיש מקרי לדידן מחמת תשמיש, ונאסרה על בעלה. (ב"י בשם הראב"ד שכ"כ בשי"א). ואלו ג"פ צריכים להיות רצופים, אבל אם לא היו רצופים לא נאסרה על בעלה. (ב"י בשם הרמב"ם וכ"כ הרשב"א סימן תתל"ט ומהרי"ו נ"ג). ואין חילוק בין אם ראתה ג' פעמים מיד שנשאה, ובין נתקלקלה אח"כ וראתה ג' פעמים. (מרדכי ריש ה"נ ובתשובת הרשב"א סימן תתל"ט ובתוס'). וכל זה לא מיירי אלא בראתה סמוך לתשמיש, אבל אם לא ראתה סמוך לתשמיש, לא נאסרה על בעלה, ומותרת לו לאחר טהרתה תמיד (ב"י בשם סה"ת וסמ"ג) ודינה כמו שאין לה וסת. וכו׳״.

ובתסריט א׳ שהיתה ראית דם ג׳ פעמים רצופים אלא שלפי מה שכתבנו שאם לא שאלו רב, ועשו הניתוח בעצמם וכבר חדל הבעיה של ראית מחמת תשמיש. האם אסור להם להמשיך להיות ביחד?

2. אם היו שואלים הרב והיה אוסר להם, ובכל אופן הלכו ועשו הניתוח וכבר חדל הבעיה ושימשו כמה פעמים בלי שום בעיה כלל, מה דינם? האם מותר להשמיך הנשואים?

3. אם הרופא מצא שהיא הייתה חולה והסיר האברים שלה באופן שאף פעם לא תהיה נדה בחייה, וגם סידר הפנימיות שלה ושלא יהיה לה שום בעיה של ראית דם מחמת תשמיש כי האבר יכל להיכנס בלי שום בעיה. מה דינם?

תסריט ב׳

אשה כזו שנאסרה על בעלה והתגרשו, ואחרי כמה שנים מחמת מחלה הסירו האברים שלה על ידי רופאים ואין לה שום סיכוי שיקרה דבר כזה.

ועל זה נשאלת השאלות אלה:

האם יש לבעל הראשון רשות להתחתן אתה שוב פעם?
נגיד שמ׳׳מ הם נשאו שוב פעם אפילו נגד פסק הרבנים, ואם מת בלו בנים האם יש לאחיו לעשות חליצה?
ומה לגבי ענין ירושה, מה דין של אשתו ואחיו?

מי שברך אבותינו יברך הרבנים של אתר דין,
תודה וברכה והצלחה רבה לכל מעשי ידיכם!

תשובה:

שלום רב

1. אם עברה ושימשה ג' פעמים ולא ראתה דם היא מותרת לבעלה, כמבואר בשו"ע שם בסעיף יא.

2. אם אין לה רחם ודאי לא שייך חשש רואה מחמת תשמיש, אלא שהיתר נישואין עמה יהיה בכפןף לחובת הבעל בפריה ורביה, שהרי היא אינה יכולה ללדת.

בהצלחה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל