בוקר טוב.
יהודי שקנה עלייה לחברו, בסכום כסף גדול. וכשהגיע זמן העלייה, ביקש הרב מהעולה (לא מהקונה) לעלות, ואחר שהעולה הסכים, הרב עלה לתורה.
האם הקונה צריך לשלם את סכום ההתחייבות? כשהרב עלה ללא הסכמתו?
תשובה:
שלום רב
נראה שכיון שעל דעת כן לא קנה, נחשב הדבר כקנין בטעות ואינו חייב לשלם.
מקורות:
המכירה, דינה ככל מקח וממכר, והתוקף הוא מצד שהבטחה של רבים אינה צריכה קניין, שיש גמירות דעת אף בדיבור, וגם מצד 'סיטומתא' שכל דבר שנהגו לקנות בו הרי הוא קניין גמור. לגבי קנין בטעות, עיין גמ' גיטין דף יד ע"א ובתוספות ב"מ דף סו ע"ב ד"ה התם זביני.
לגבי 'מכירת עליות' עיין ים של שלמה ב"ק פ"ח סי' ס שכתב שהחוטף עליה ממי שקנה חייב לתת לו י' זהובים. ועיין בשו"ע חו"מ סי' קסג סעיף ו "וכל דברי הקהל אינן צריכין קנין", והטעם הוא שבאמירה של קהל יש יותר סמיכות דעת ואין צורך בקנין, ומקורו הוא בשו"ת הרא"ש כלל ו סימן יט "ועל שהוספת לשאול אם יוכלו לחזור בהם; מנהג פשוט הוא, מה שטובי הקהל מסכימים לעשות, שריר וקיים הוא בלא קנין". ובשו"ע סי' רד סעיף ט "אם רבים אמרו לאדם אחד ליתן לו מתנה, אינם יכולים לחזור בהם, אפילו אם היא מתנה מרובה". וכתב הגר"א שם ס"ק יא שהוא מצד הדין שמבואר בסי' קסג. ובנוסף לכך יש קנין 'סיטומתא' המבואר בשו"ע סי' רא.
שלום כבוד הרב
שאלתי אם מכירה עליות זה קיניין גמור אך מותר למכור בשבת כוון שגם לצורך מצווה אסרו מקח וממכר?
אכן כן.
השאר תגובה