לתרומות לחץ כאן

מה ההבדל בין חילול שבת בפרהסיה לבין חילול שבת בצינעא

בס"ד
שלום כבוד הרב, ברשותך אבקש לשאול, מה ההבדל בין מחלל שבת בפרהסיה למחלל שבת בצנעה מבחינת דין שמיים? מה התיקון על חילול שבת? והאם זה נכון שהבערת אש (כמובן שזה חטא וחמור מאוד) זה האיסור הכי "פחות" חמור במלאכות האסורות בשבת?
תודה רבה ומחילה על הטירחה

שלום רב,

אין הבדל לגבי איסור שבת. כלומר, התורה אוסרת לחלל שבת, ואם אדם מחלל שבת הוא עובר על איסור זה בין אם עשה זאת בפרהסיה ובין לאו. וכך גם לגבי עונשו. המחלל שבת בלי עדים והתראה, עונשו כרת. ועם יש עדים והתראה והיינו היום בזמן הסנהדרין עונשו היה סקילה בין אם זה נעשה בפרהסיה ובין אם לאו.

ההבדל בין חילול שבת בפרהסיה לבין חילול שבת שלא בפרהסיה הוא מדרבנן. והם אמרו שהמחלל שבת בפרהסיה שאינו בוש במעשיו פסול למנין, ולכל דבר שבקדושה.

לשאלתך האם הבערת אש בשבת הוא איסור קל יותר משאר מלאכות השבת. זה מחלקות תנאים שהובא בגמרא בכמה מקומות. "הבערה ללאו יצאת או לחלק יצאת" כלומר, בפסוק כתוב לא תבערו אש בכל מושבותיכם. ונחלקו התנאים האם ההפרדה הזו של איסור הבערה משאר המלאכות באה ללמד אותנו שאפילו אם אדם עובר על מלאכה אחת הוא כבר מחלל שבת. ואין צורך לעבור על כל המלאכות כדי לעבור על חילול שבת. או שהיא באה לומר שהבערה שונה משאר המלאכות שהם בכרת, אלא איסור זה הוא רק איסור לאו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל