לתרומות לחץ כאן

מותר לעשות הבדלה בבית לאחר שמיעה מאדם אחר?

שלום וברכה וחג שמח כבוד הרב

התארחתי אצל דודים שלי, ולאחר בית הכנסת דוד שלי עשה הבדלה. דאגתי לפני ההבדלה להגיד "ברוך המבדיל בין קודש לחול" מכיוון שהיין שלהם הוא לצערי יין נסך שנגעו בו אחינו שלא שומרים שבת לצערי
אך שמעתי מהחדר למעלה אותו מברך ואמרתי אמן על רוב הדברים אולי כולם.
לזכרוני כיוונתי שלא לצאת ידי חובה אלא רק להגיד אמן
אבל אני כבר לא בטוח בזה לגמרי
מה אתה מציע שאעשה?

דרך אגב, אבא שלי מאד ציני, אני לא יודע איך להגיב לו – ליבי כואב לפעמים על זה כי אני חושב שזה מנגנון הגנה מלהתייחס לחיים ברצינות הראויה לה.
מותר לחייך או לגחך/לצחוק כדי לא לפגוע בו? או שלהיות חזק ולא לצחוק או אפילו לחייך מציניות?

דבר נוסף חשוב לי מאד, האם יש דרך דרכה אוכל ללמוד על מה מותר לצחוק בחיים? כי עכשיו כשאני בתשובה ברוך ה' אני המעטתי מאד בצחוק, כי אני לא רוצה להיות לץ או שקרן. אבל לפי דעתי אני מגזים, רק שאין לי מושג איך להתנהג אז אני מעדיף פשוט שלא להצחיק. (למרות שהייתי אדם מאד מצחיק בעברי).
תודה רבה כבוד הרב וחג שמח

תשובה:

שלום רב,

עושה רושם שאכן התכוונת שלא לצאת ידי חובה ולכן לא יצאת ידיד חובה ועליך לעשות הבדלה. (למיטב הבנתי הדוד הוא שומר שבת. אולם אם אינו שומר שבת אינו יכול להוציא אחרים ידי חובת קידוש והבדלה – ראה בשו"ת אור לציון (ח"ב סי' כ' אות ה').

לשאלתך השניה, אני חושב שיש לצחוק ולשמוח כמה שיותר!!! הצחוק הוא מרפא לנפש והשמחה הנעימות והקלילות הם יסוד מספר 1 בעבודת ה'!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. זה לא עסק שלך, אומרים לך בדיחה תגיב טוב. אל תתבדל בבית, תהיה נחמד שמח וחייכן, ותיקח את הסובב בקלילות. אתה צריך לבנות את הפנימיות שלך ברצינות אבל לסובב אל תייחס חשיבות רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל