לתרומות לחץ כאן

אם מותר לעבוד כמזכירה במשרד עו"ד

שלום,
האם מבחינה הלכתית יש בעיה לעבוד במשרד עו"ד חילוני בתפקיד שהוא אחד מהבאים (או שילוב):
מזכירה/ מנהלת משרד/ עוזרת משפטית (לא כעו"ד המייצגת בבימ"ש)?
המשרד עוסק בדיני משפחה וירושה, מקרקעין, אפוטרופסות והוצל"פ על כל המשתמע מכך (כולל תביעות רכוש במסגרת גירושין, חוזים וכו'..)
במסגרת התפקיד: ניהול שוטף של המשרד וסיוע לעו"ד בטיפול בתיקים ובכל אשר יצטרכו וביכולתי לסייע.
התפקיד כולל, בין היתר, מעקב אחר התפתחות העניינים בתיק, ניסוח מסמכים (לגורמים שונים, כולל הודעות ובקשות ממגוון סוגים המוגשות לביהמ"ש ויחידות משרד המשפטים) ועוד…

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

ודאי שישנה בעיה הלכתית לעבוד בעבודה שיש בה סיוע לגזול אנשים. כאשר אין ברירה אחרת, יש מקום להתיר בדוחק. אבל, עדיף למצוא עבודה אחרת.

אצל עורך דין ירא שמים היודע להבחין מתי מותר לייצג ומתי לא, מותר לעבוד ללא חשש. כמו כן, מותר לעבוד אצל עורך דין המתעסק בעריכת חוזים בלבד ואינו מייצג בבתי משפט.

מקורות:

לצדדי ההיתר עיין כאן. לעניין מתי מותר לייצג בבית משפט אזרחי עיין כאן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה.
    הייתי שמחה להבין קצת יותר מה החומרה של העניין, כדי שאוכל לשקול זאת כראוי. האם אני עתידה לתת את הדין בבית דין של מעלה על כל עבירה שאני מסייעת לה (ואולי גם לחזור בגלגול בגין גזל) או שהדבר לא מהווה איסור ממש ולא תהיה עליי תביעה על כך, אך ראוי ועדיף לבחור בעבודה אחרת. האם זה באותה חומרה של מחטיא הרבים או לפני עיוור?
    אני לא יודעת אם מצבי מוגדר כחוסר ברירה , אך לפי התרשמותי, בדור שלנו כל עוד עובדים כשכיר והמעסיק הוא לא אדם פרטי ירא שמיים ומקפיד, סביר שהעבודה לא תהיה נקיה לחלוטין מכל אלמנט לא ראוי מבחינת היהדות ברמה כזו או אחרת (איסור ריבית, מכירת מוצרים לא צנועים/ראויים-בגדים, מזון, מכשירים וכו'.., איסור ייחוד ועוד..). כך שגם למשל עיסוק כגזברית/ קופאית בחנות/ פקידת בנק או דואר יכולה להיות לא ראויה (למשל כאשר לווים או משלמים בריבית), מוכרת כשיש בין היתר מוצרים לא ראויים, יועצת השקעות (כמציעה מסלול הכולל השקעות בחברות לא ראויות), מלצרית במסעדה ללא תעודת כשרות או באירוע מעורב ועוד. . ומה הסיכוי שאצליח למצוא עבודה שתענה על כל הדרישות (תהיה מתאימה לי חומרית וגם תהיה טובה רוחנית). ובפרט שכרגע אני מאוד מסתדרת בעבודה, ומרגישה שהתנאים בה נוחים ומאפשרים לי להתקדם מבחינה רוחנית (ואולי אף לא לחטוא באיסורים אחרים) כתוצאה מגורמים כמו היקף וזמני העבודה, קרבה לבית, העו"ד עצמה (אישה ישרה),ועוד. . במצב כזה, האם העבודה הנוכחית שלי לא עדיפה?
    אם הרב יוכל לתת לי קצת מושג לגבי עד כמה עבודתי נחשבת לא ראויה יחסית לעבודות אחרות (לאור האמור והדוגמאות שנתתי), כדי שאדע היכן אני עומדת, זה יעזור לי מאוד.

  2. לא מדובר באיסור גזל, לא באיסור מחטיא את הרבים ולא באיסור 'לפני עיוור'. מדובר בספק איסור מסייע ידי עוברי עבירה, שהוא איסור מדרבנן. הבעיה במסייע הוא בגלל שיש בכך משום עידוד להמשיך בעבירה. וכאשר עובדים בעבודה כזאת בקביעות, במשך הזמן, האיסור החמור של דיון בערכאות והאמונה שרק התורה קובעת איזה כסף כשר ואיזה לא, מתעמעמים קצת.
    בכל העבודות שכתבת הבעיות ההלכתיות קלות יותר מאשר עוזרת לעורכת דין (בבנקים יש היתר עיסקא, במכירות – המוכרת גובה את הכסף לבעל החנות ולא מביאה את המוצר ללקוח), חוץ ממקומות שמגיעים לידי חשש איסור ייחוד או התיידדות עם גבר וכדו', שכמובן חמורים שבעתיים.
    הייתי מציע שלא לעזוב את העבודה מיידית. אבל להתעניין מדי פעם על עבודה אחרת ולהתפלל לה' להשיג עבודה מכובדת שאין בה שום סרך איסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל