לתרומות לחץ כאן

הנהגת היחוד למול הנהגת המשפט

בס"ד

כתוב" הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים" ומזהירים את הנשמה לבחור בדרך הצדיק ולא בדרך הרשע. כמו כן, נקבעים תכונות אופי נפשיות וענייני גשמיות.

אם נגזר על אדם בטרם נולד לא להיות עשיר , האם בפורים יוכל לשנות את הגזירה מבחינת " כל הפושט יד נותנים לו" . ? או שאם נחתם על הנשמה שלא תזכה לעשירות בגשמיות אז גם בפורים אין לו סיכוי לקבל את בקשתו?

פורים שמח

תשובה:

שלום רב

רבי משה חיים לוצאטו [רמח"ל] מבאר יסוד נפלא, המלמד אותנו רבות אודות הנהגת ה' בעולם הזה, ולדבריו יש שתי מערכות שונות: הנהגת היחוד והנהגת המשפט.

והיינו, שיש אדם שעיקר תפקידו בעולם הזה לעבוד את הקב"ה מעוני, בכך הוא יגיע לשלימותו ויקיים את יעודו, אדם כזה גם אם יתפלל על עשירות לא יזכה לה, שכן באופן זה הוא יסטה מהתכלית המיועדת לו. זה נקרא הנהגת היחוד, שענינה להביא כל אדם וכל דבר בבריאה לתכלית המכוונת בפסיפס העצום של היקום ולהגיע על ידי כך לשלימות אחת גדולה. אך יש הנהגה נוספת שנקראת הנהגת המשפט, ולפיה אין סיבה מיוחדת להיותו של האדם עני, אלא שלא מגיע לו עשירות בדוקא, או שהקב"ה ממתין לו שיתפלל על פרנסה ואז יזכה בה עבור תפילתו, אדם כזה ודאי יכול לזכות לעשירות בפורים, גם אם אינו ראוי מחמת החשיבות המיוחדת של התפילות ביום זה.

הרמח"ל מסביר על פי זה את המעשה הידוע ברבי אלעזר בן פדת מגדולי האמוראים שהיה רעב ללחם, והתפלל לקב"ה, יצאה בת קול ואמרה "רצונך שאחזיר את העולם לתוהו ובוהו"?! כלומר, רבי אלעזר בן פדת נולד בנקודת זמן בה נדרשה ממנו דוקא עבודת ה' מתוך עוני מחפיר של רעב ממש, כדי שיזכה לפרנסה הוא צריך יעוד אחר לגמרי, ולשם כך יש לסובב את כל המהלך העולמי אחרת, כלומר להחזיר את העולם לראשיתו…

יהי רצון שיתקבלו כל תפילותינו לטובה ולברכה  לפני אדון כל!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום הרב הק'
    במחילה, לא הבנתי.
    לפי הנהגת ה' את רבי אלעזר בן פדת יוצא שהנהגת הייחוד שלו (קרי – עוניו הרב) עומד בסתירה להנהגת המשפט. עד שלשם שינוי הנהגת הייחוד היה נאלץ לכאורה הקב"ה לשנות את הנהגת המשפט. ומהיכי תיתי? דילמא, היה עליו לשנות את הנהגת הייחוד של רבי אלעזר בן פדת וממילא היה משתנה הנהגת המשפט, שכן כלל (הנהגת המשפט) ופרט (הנהגת הייחוד) וכלל (הנהגת המשפט החדשה) אי אתה דן אלא כעין הפרט, שכן צדיק גוזר והקב"ה מקיים. ולוא יצוייר שרבי אלעזר בן פדת היה משנה את הנהגת הייחוד שלו, ממילא היתה משתנה הנהגת המשפט!. אלא שבמקרה דנן הבהיר הקב"ה את הכרוך בכך לרבי אלעזר בן פדת והוא בגדולתו ויתר.
    ככתוב כל העושה מצוה אחת כאילו הכריע את העולם כולו לכף זכות
    שכן הא בהא תליא.

  2. על השאלה שלך אמר הכתוב "משפטיך תהם רבה"! בעינים שלנו הכל נראה סותר,ף אבל בורא העולם יודע לסדר הכל שיהיה בדקדוק רב, הוא לא יצא נפסד אפילו כחוט השערה והכל ישתלב יחד, ואת זה רק בורא העולם יודע ויכול לעשות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל