לתרומות לחץ כאן

טיפול בגינה שבמיטה / חובת מעקה בגג שאינו בשימוש

שלום רב,
מופעל עליי לחץ בבניין להיות מהועד מאחר ודברים לא מתנהלים כשורה. אולם אני דתי יחיד מבין 18 דיירים ויש לי בעיה בעיקר עם שנת השמיטה שרוצים להביא גנן לסדר את הגינות וכן שאין מעקה בגג. רציתי לשאול, אני רוצה להכנס לועד להשפיע מבפנים, ורציתי לברר, האם גג שכלל אינו בשימוש גם חייב במעקה? והאם אפשר להקל במקרה כמו שלי להכנס לועד בבניין שהגג אינו בשימוש ואין בו מעקה? ובעניין השמיטה, כל הגינה מלאה בעשבים שוטים ואני יכול לגרום להם לעשות את הטיפול המותר בגינה, אולם רציתי לדעת מהו הדבר המותר?! האם לתלוש את העשבים השוטים מותר? ולהפוך את האדמה? והאם בכלל מותר לי להכנס לועד. חשוב לציין שאני אוכל בעתיד להשפיע יותר מבפנים, אולם האם אני כרגע עובר איסור שאני מחלק מהם או לא… תודה

תשובה:

שלום רב.

בנוגע לשמיטה זו אכן בעיה חמורה, שכן באופן רגיל אסור לנכש את הגינה ובטח לא להפוך את האדמה, שכ גם הכשרת קרקע לנטיעה אסורה בשמיטה. במקרים מאוד מסוימים התירו לנכש מעט, כגון שיש עשבים שוטים ליד צמח וחונקים אותו והוא עלול למות לגמרי, שאז התירו לנכש מעט להצילו מהפסד, אבל לא באופן שירצה את שכיניך אלא באופן חלקי ממש, או כאשר אין צמחים בגינה ומטרת הניכוש להדביר מזיקים, שגם אסור לנכש לגמרי אלא להפחית את גובהם. לכן לא נראה לי שתוכל כרגע להכנס לועד הבית בבנין כמו שלך.

לענין מה ששאלת לגבי מעקה, גג שמשתמשים בו אפילו רק בדרך אקראי חייב במעקה אם הבית שמתחתיו עומד למגורים קבועים. אולם גג שאי אפשר להשתמש בו כלל אינו חייב במעקה (כגון גג רעפים וכדו').

מקורות:

בן איש חי פרשת פנחס שנה ב' סעיף א' ודבר אברהם חלק א' סי' ל"ז אות א' וערוך השולחן תכז,ה. ור' עוד בשו"ת חקרי לב חו"מ חלק ב' סי' צ"א. וראה עוד כאן בהרחבה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ישר כח על התשובה, אולם כוונתי היתה שאני רוצה להכנס לועד על דעת שלא יעשו כלום בגינה וכן לנסות לדחוף לבניית מעקה בגג, דבר שניתן לעשותו רק מתוך הועד, וכל עוד אני לא שם- יהיה גנן שיעשה הכל בגינה ומעקה לעולם לא יבנה. אם אני נכנס לועד ולוקח לי לדוגמא חצי שנה עד שאני מצליח לעשות מעקה בגג, האם בחצי השנה הזאת אני עובר עבירה?!

  2. אם אתה עושה כל מה שאתה יכול ולא משתף פעולה עם מעשה של איסור, ואף מוחה מבחינתך בכל פעולה אסורה, זה בסדר, גם אם לוקח לך זמן לעשות מעקה, אבל כמובן מוטל עליך לפעול לעשות זאת כמה שיותר מהר. כמו כן, אם אתה תשלם לגנן זה בטח לא טוב…

  3. אין להשתמש בהיתר של מכירת קרקעות לצורך טיפול בגינת נוי, המכירה יש בה הרבה שאלות הלכתיות אלא שסמכו עליה בשעת הדחק כיון שפרנסתם של החקלאים תלויה בה, בגינות נוי לא קיימת סברא זו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל