האם מצוות דאורייתא הם כמו מצוות דרבנן ולהפך?
תשובה:
שלום רב,
ודאי שלא. מצוות מדאורייתא הם חמורות יותר. ובמקרה של ספק עלינו להחמיר. [הראשונים נחלקו האם החיוב להחמיר בדאורייתא במקום של ספק הוא מדאורייתא או מדרבנן. דעת הרמב"ם שהוא חיוב מדרבנן, ודעת הרשב"א והר"ן שהוא חיוב מהתורה]. ואילו מצוות דרבנן במקום ספק אנו מקילים.
אבל צריכים לדעת שגם מצוות מדרבנן חובה עלינו לקיימן, ולעיתים חז"ל העלו את המצוות הללו לרמה גבוהה כדי שלא יבואו לזלזל בהם. כידוע בתחילת מסכת ברכות נחלקו התנאים עד מתי מצוות קריאת שמע של ערבית, שזוהי מצוות דאורייתא שזמנה עד עלות השחר. ודעת חכמים שחז"ל עשו גזר שיקרא עד חצות הלילה. וכתב שם רבינו יונה כל העובר על דברי חכמים חייב מיתה!