לתרומות לחץ כאן

הזמן הקובע לקדושת שביעית בפירות

יש לנו בבית עץ לימונים. האם כל הלימונים שנראים עכשיו על העץ הם של שנה שישית? אם הם חנטו אחרי ראש השנה יש בהם קדושת שביעית או שזה רק מט"ו בשבט, מה שחנט ויחנוט עד ט"ו בשבט שייך לשנה שישית ומה שמט"ו בשבט והילך יהיה קדוש בקדושת שביעית?

תשובה:

שלום רב

כל פרי שחנט בשנת השמיטה, גם אם היה זה לפני ט"ו בשבט, קדוש בקדושת שביעית, אלא שלגבי שלב הגידול הנקרא חנטה נחלקו הדעות, יש אומרים שהוא סמוך לשליש הגידול [רמב"ם שביעית פ"ד ה"ט] ויש אומרים שהוא תחילת הווצרות הפרי לאחר נפילת הפרח [תוס' בראש השנה יב ב, ר"ש שביעית פ"ב משנה ז] להלכה ראוי להחמיר כדעה הראשונה אבל נראה עיקר כדעה השניה. לכן הפירות בשלב זה של השנה כולם עדיין משל השנה השישית ואין בהם קדושת שביעית. אגב לגבי לימונים יש קושי גדול בהבחנה, כיון שעל אותו עץ עצמו יש פירות בשלבי גידול שונים, וצריך להזהר בכך מאוד.

בהצלחה רבה

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. הנפקא מינה תהיה בפירות נכרי שגמר מלאכתן ביד ישראל, שחייבים לדעת הבית יוסף בתרומות ומעשרות, שאם חנטו לפני ט"ו בשבט מפרישים מהם מעשר עני כפירות שישית, ואם לאחר ט"ו בשבט נהגו להחמיר לתת גם מעשר שני, כמבואר במנחת שלמה סי' לז, וראה רמ"א סי' שלא סעי' יט.

  2. ראיתי את זה תוך כדי שיטוט בגוגל:
    "רוב הפוסקים סוברים שט"ו בשבט הוא תאריך קובע לעניין שביעית, דהיינו,
    פירות שחנטו בשנה השישית וגדלו בשנה השביעית עד ט"ו בשבט שייכים להפרשת תרומות ומעשרות של השנה השישית. וכן, פירות שגדלו
    בשנה השמינית אך חנטו לפני ט"ו בשבט של אותה שנה, דינם כפירות שגדלו בשנת השמיטה וחלה עליהם קדושת פירות שביעית על כל
    המשתמע בכך."

    אז לפי האמור לעיל האם זו טעות, שט"ו בשבט הוא תאריך הקובע לעניין שביעית לפי רוב הפוסקים?

  3. כמו כן, ראיתי את ההערה בסוף התשובה הראשונה. אני משתדל מאוד לקטוף כעת רק לימונים גדולים שברור לכולי עלמא שהם שייכים לשנה שישית אבל תוך כדי קטפתי לימון קטן שכבר בשל. מה אני עושה איתו? לחשוש שהוא שייך לשנה הזאת? איך לנהוג איתו או אם שאר לימונים לא בגודל סטנדרטי שייקטפו בלי משים או שייפלו כדרך אגב כתוצאה מקטיפה של לימונים אחרים ותנודות של העץ (לדוגמא, שלימון גדול נופל ומפיל יחד איתו עוד לימונים)?

  4. אכן זו טעות. הכרעת החזון איש ברורה על פי הרמב"ם שציינו שלענין שביעית הקובע הוא ראש השנה. כמו כן, הואיל ופירות שביעית פטורים ממעשר [אם מחמת היותם הפקר ואם מחמת גזירת הכתוב] גם אלו שחנטו לפני ט"ו בשבט פטורים מכך, אם חנטו בשביעית.

  5. אינני מתמצא בגידול לימונים, אבל אם יש סיבה לחשוש שהוא חנט בשביעית יש לנהוג בו קדושת שביעית, כלומר יש לאפשר לאנשים להכנס ולקטוף אותו, ואם אתה קוטף אותו ורוצה לאוכלו יש לנהוג בו קדושה, שלא לאבד אותו ולהשתמש בו בבזיון.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל