לתרומות לחץ כאן

חימום מאכל שרובו יבש בשבת

שלום וברכה,
האם מותר להשים סיר שיש בו דגים עם רוטב שנתבשלו לפני שבת ולהניח על הפלאטה ביום שבת כדי לחמם את המאכל?

תשובה:

שלום רב

בענין זה נחלקו כידוע הדעות, להלכה מנהג גדולי אשכנז להחמיר בזה כפי שיצויין במקורות, דעת הגר"ע יוסף שהעיקר כדעת המקילים כשרוב התבשיל ועיקרו יבש, אלא שהמחמיר גם לדעתו תבוא עליו הברכה, ראה ילקוט יוסף סי' שיח סעי' נה.

כמובן כל דברינו לדרכו של הגר"ע יוסף שהתיר לתת דבר יבש מבושל על הפלטה בשבת, אולם לדעת רבים מפוסקי זמנינו הדבר אסור משום איסור חזרה ואז אין מקום לשאלה כלל [אלא בהנחה על גבי סיר אחר ולא על הפלטה ממש שזה לכל הדעות מותר בדבר יבש].

מקורות:

כידוע איסור בישול אחר בישול אינו אלא במאכל לח אבל במאכל יבש אין בישול אחר בישול ומותר לחמם בשבת מאכל יבש שכבר התבשל כל צרכו, אמנם נחלקו הפוסקים איך הדין במאכל שרובו יבש ומיעוטו לח האם הוא נידון כמאכל יבש שמותר לחממו או לא, דעת המנחת כהן שדנים אותו כמאכל יבש ומותר לחממו אמנם הא"ר [שיח,יא] חולק עליו וסובר שאסור לחממו אף אם רובו יבש. וכן הסכמת הרבה פוסקים עיין באג"מ ח"ד סי' ע"ד אות ז', ועיין בספר מאור השבת ח"ב ס"ו שכתב בשם כמה פוסקים שהמנהג להחמיר. וראה עוד בהרחבה כאן.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. אמת. התמקדתי יותר באיסור בישול ועל דרכו של הגר"ע יוסף שלא אסר חזרה על פלטה בדבר יבש, כמובן אני אוסיף זאת בגוף התשובה.

  2. בס״ד
    לכבוד הרבנים שליט״א

    שאלה לי פשוטה, גם אם נאמר שיש להחמיר כדעת אלו שאומרים שיש בישול אחר בישול בדבר שיש בו רוטב. מדוע לא מצרפים דעת הרמב״ם וסיעתו לספק ספיקא? שמא אין בישול אחר בישול בלח כלל, שמא ברובו יבש גם אין? ועוד אם תאכלו לבאר עניין מחזי כמבשל- והרי מדוע יש לטעם האוסרים מחזי מבשל בפלאטה? וכי מי מבשל בפלאטת חימום/שבת בימינו? פעם אחת ביום טוב לא היה לי אש ומניסיון אישי הדבר אינו מתאים לבישול. ועוד- אני איני מכיר אדם אחת שישתמש בפלאטה על מנת לבשל והרי יש גז ואש גלויה
    אשמח לביאור
    בברכת התורה

  3. בענין ספק ספיקא צריך לדעת שזה לא דבר קבוע כזה שנאמר בכל דבר שיש בו מחלוקת. כיון שהוכרע שיש בישול אחר בישול בלח, מחמירים כדעת רוב הפוסקים הסבורים שגם כאשר הרוב יבש הדין כך. הלכה זה לא תמיד מתמטיקה, יש הכרעות שהתקבלו בענינים רבים. וכאן באמת נכנס הנושא של שימוש תלמידי חכמים בהוראה לדעת מתי ואיך כן מקילים על פי הכלל הזה וכללים אחרים.

  4. בס״ד
    לכבוד הרב,

    כך הביא בחזון עובדיה חלק ד. אם אפשר להסביר מדוע הס״ס אינו מספיק לפחות בעניין זה? במיוחד שיש הרבה מאוד ראשונים שמתירים לכתחילה חימום לח ובראשם הרמב״ם.

  5. אינני יודע להשיב, בענין זה כבר אמרו דעתם רבים וטובים ממני… הגר"ע יוסף דעתו לא מבוססת רק על ענין הספק ספיקא אלא הוא סבור שהשו"ע נוקט לעיקר כדעת רבינו ירוחם שמקל בתבשיל שרובו יבש, והחולקים עליו בזה כבר הכריעו לחומרא, כך נראה במשנה ברורה, וכן דעת כל גדולי פוסקי אשכנז כמו הגרי"ש אלישיב הגרש"ז אויערבך הגר"ש וואזנר ועוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל