לתרומות לחץ כאן

השארת מחשב פתוח לילדה עם צרכים מיוחדים בשבת

בס"ד
לכבוד הרבנים שליט"א
האם מותר להשאיר אייפד (מין מחשב נייד) דולק בשבת בשביל ילדה הלוקה באוטיזם בחדר שלה הדבר מעסיק ומרגיע אותה יש לציין שהוא מושתק ויש אפשרות להשאיר לה אוזניות ניידות הילדה לא מדברת כלל ונוטה להתפרצויות מרוב שעמום בשבת בתודה מראש!

תשובה:

שלום רב,

נראה שמותר. וראה במקורות.

מקורות:

ברור כי השארת מחשב פתוח ופעיל בחדרה אינו בגדר "ספיה בידים" שכן אינו מאכילו איסור ממש, אלא רק גורם לילדה לעבור איסור. אם כך, האיסור קיים רק משום מצוות חינוך. אולם במצבה לא ברור כלל שהיא "ברת חינוך" אני לא יודע את מצבה, אבל ברור ששוטה אינו בגדרי החינוך, ראה בשו"ת מנחת שלמה (ח"א סי' לד) שכתב בענין חינוך לילדים מיוחדים: "נראה דכל שהוא מבין ויש לו דעת כמו פעוטות ויודע שהקב"ה נתן לנו תורה ואנחנו מקיימים מצוותיו דשפיר חשיב כבר דעת לענין קיום מצוות, ובהגיעו לגיל י"ג שנה הרי הוא חשיב כגדול".

שיהיה רפואה שלמה

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. ונראה להוסיף כאן דהרי הפעלת האייפד הזה איסורו רק מדרבנן (תאורת לד ורמקולים) ובמקום צורך כזה שאולי יש בזה צורך רפואי אם כן יש להביא כאן מה שנחלקו הראשונים מה הדין באיסור דרבנן לתת לקטן, האם גם בזה אסור לומר לקטן או רק באיסור תורה, לדעת הרמב״ם, ושאר ראשונים, ומרן השולחן ערוך (או״ח שמ"ג) גם בדרבנן אסור, אך לדעת הרשב״א והר״ן אם זה לצורכו של קטן מותר,(ולא לגדול שלא יבוא למסרך)
    וכן פסק התוס׳ רי״ד (שבת קל״ט) ולכן לדעת הרשבא ועוד יש עוד צד לקולא גם אם אינה בגדר שוטה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל