לתרומות לחץ כאן

כיצד יכול להיות שהקב"ה נוטל נשמות צדיקות באופן טרגי על ידי טבח בבית כנסת?

ב"ה.

שלום רב לכבוד הרבנים.

איזו תשובה נותנים לאדם, שאינו דתי, ששואל איך יתכן שלדתיים בתוך בית כנסת בזמן תפילה קורה דבר שכזה (הטבח)?

תשובה:

שלום רב

השאלה קשה ונוקבת. בכל הנסיונות שעוברים על עם ישראל בתקופה קשה זו חובה על כולנו לדעת ש"את אשר יאהב ה' יוכיח", אנו נמצאים כרגע בזמן של עקבתא דמשיחא ממש. חז"ל אומרים כי מפני הרעה נאסף צדיק, לעיתים הקב"ה נוטל דוקא את נשמותיהם של צדיקים החביבים עליו, ומכפר בכך את עוון הדור כולו. מדובר כאן בארבעה יהודים תלמידי חכמים מופלגים רבנים וראשי ישיבות, ואין ספק שמותם הטרגי היה למענינו ובמקומינו, והדבר אמור לעורר אותנו לתשובה שלימה ולהתחזקות גדולה בעבודת ה'.

ידוע המעשה בעשרה הרוגי מלכות, רבי עקיבא וחבריו, ששאלו לשמים מפני מה נגזרה גזירה חמורה זו של עשרה מגדולי ישראל שנהרגו כולם במיתה חמורה זו, ויצאה בת קול [כעין נבואה] "כך עלתה במחשבה לפני". ומבאר הגר"א וסרמן זצ"ל, על פי דברי המדרש שם נאמר "רצה הקב"ה לברוא את העולם במידת הדין, ראה שאין העולם יכול להתקיים עמד ושיתף עמה מידת הרחמים"."כך עלתה במחשבה לפני" הכוונה שלעיתים הנהגתו של הקב"ה איתנו כפי שהיה צריך להיות בבריאת העולם – במידת הדין, ובכך העולם בא לתיקונו השלם ולקירוב הגאולה במידה רבה עד מאוד.

הדברים קשים להבנה, ולב מסרב לקבל, אבל חובה עלינו לדעת שנסתרים דרכי ה', ואין לנו אלא לבטוח ולהאמין שהכל יתהפך לטובה ולברכה. לעתיד לבוא יתגלה שכל הנסיונות היו שלבים הכרחיים בגאולה השלימה.

משל נאה אמרו, לצייר אומן שצייר תמונת נוף מרהיבה, טיפסה נמלה ונעמדה באחת הפינות בהן היתה מצויית אדמה ואמרה, הכל כאן חום, היכן היופי מה כאן האומנות?! אמרו לה, בעיניים של נמלה הרואה למרחק מינימלי אכן הכל חום, אבל אילךו היית רואה את התמונה כולה היה אותו חום משלב לנוף יפהפה. כך יהיו הדברים בעינינו לעתיד לבוא במהרה בימינו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לרב שליט"א השלום והברכה.

    רציתי לדעת איך מתיחסים למדרש זה ? האם רבי אלעזר חרסנה הוא אחד מעשרה הרוגי מלכות? האם הוא רבי אלעזר בן חרסום?
    איכה רבה ב' ד'
    בִּלַּע ה' וְלֹא חָמַל אֵת כָּל נְאוֹת יַעֲקֹב, אֶת כָּל נְאוֹתָיו שֶׁל יַעֲקֹב, כְּגוֹן רַבִּי יִשְׁמָעֵאל, וְרַבָּן גַּמְלִיאֵל, וְרַבִּי יְשֵׁבָב, וְרַבִּי יְהוּדָה בֶּן בָּבָא, וְרַבִּי חוּצְפִּית הַמְתוּרְגְּמָן, וְרַבִּי יְהוּדָה הַנַּחְתּוֹם, וְרַבִּי חֲנַנְיָה בֶּן תְּרַדְיוֹן, וְרַבִּי עֲקִיבָא, וּבֶן עֲזַאי, וְרַבִּי טַרְפוֹן. וְאִית דְּמַפְקִין רַבִּי טַרְפוֹן וּמְעַיְילִין רַבִּי אֶלְעָזָר חַרְסְנָה.

    תודה מראש וישר כח עצום על הכל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל