לתרומות לחץ כאן

נתינת דמי שביעית לעם הארץ

כיצד ננהג בדמי שביעית
כגון המקפידים שלא לאכול היתר מכירה
וקונים בחנויות שמוכרים הנ״ל
או כסף שמושכים מהבנק
והאם יש להקפיד שלא לקנות שמן למאור מדמי שביעית
והבנתי שצריך לנהוג בדמים כמו במוצר שממנו זה בא
כגון אם הדמים מדבר הראוי לאכילה אסור להשתמש בכסף לסיכה למשל האם זה נכון?
תודה על הכל
שכרכם הרבה מאד

תשובה:

שלום רב

אני מבין שאתה שואל לגבי פירות של היתר מכירה, דבר שעדיין לא רלונטי כרגע שכל הפירות חנטו בשנה השישית, שהרי ירקות של היתר מכירה לאלו המקפידים שלא לסמוך על היתר זה, אסורים באכילה משום איסור ספיחין! אלא אם כן התחילו לצמוח לפני השמיטה. בקטניות צריך שיגיעו לשליש הגידול לפני השמיטה. כך שהבעיה היא לא רק בדמי שביעית אלא בעצם אכילת הירקות. גם לגבי פירות אין זו הלכה מוסכמת, שכן יש מחלוקת אם יש פירות שנעבדו ונשמרו בשביעית מותרים באכילה, אלא שכידוע החזון איש הכריע בזה כדעת המקילים בעת הצורך. לכן, כסף שניתן תמורת פירות אלו [שכאמור יבואו לשוק לקראת סוף החורף] יש לקנות בו דברי מאכל ולשמור בהם קדושת שביעית, שלא יבואו לידי קלקול או בזיון. כמו שנוהגים בקדושת שביעית. כמו כן אסור לתת כסף כזה לאדם שאינו מקפיד על קדושת שביעית או אינו יודע שהם קדושים בקדושת שביעית.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. במחילה. ראשית השואל שאל שהוא קונה מאותה חנות דברים אחרים ובזה הוא חשש לדמי שביעית שיש בקופה של המוכר מאותם הירקות וכו ויקבל אותם מהמוכר, ובזה יש גם עכשיו דמי שביעית
    א. ישנם ירקות שגדלו בששית ונלקטו בשביעית שיש בהם קדושה שביעית ואין בהם איסור ספיחין (ודלא כהרמבם שהחמיר בזה שיש ספיחין) וממילא יש בהם קדושת שביעית ובדמיהם,(והם נמכרים בחנויות גם כהיתר מכירה)
    ב. וכן ישנם ירקות שהם צמח רב שנתי כגון הנענע והבננה וכו שאין בהם ספיחין אבל יש בהם קדושת שביעית וממילא גם בדמיהם,
    ג. גם ירקות שיש בהם איסור ספיחין
    אלא שלמעשה לגבי חשש דמי שביעית צריך לראות ממה רוב הכסף בחנות שאם הוא מוכר רוב דברים שיש בהם קדושת שביעית אז יש לחשוש ואם זה רק מיעוט נחלקו בזה הפוסקים לגבי ביטול ברוב . המנחת יצחק (ו קכט) והמנחת שלמה (א מה) החמירו שמטבע זה דבר חשוב ולא מתבטל ברוב, ואילו החזון איש (דרך אמונה שביעית ו לז) והגריש אלישיב זצ״ל היקלו בזה.

  2. דבריך נפלאים וכמדומה שחלקם התבארו בתשובתי. כוונתי היתה שמחמת חשש ספיחין אין לקנות בחנויות אלו, והכסף שניתן יש לחשוש בו לדמי שביעית, כיון שרוב החנות היא בקדושת שביעית. כסף שמושכים מהבנק אינו בחשש זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל