לתרומות לחץ כאן

סליחות לפני חצות / השקיית עציצים בשמיטה

שלום וברכה,
שתי שאלות ברשותכם:
א) מה הסיבה שאסור לומר י"ג מידות לפני חצות הלילה?
ב) יש לי עציצים בבית חלקם נקובים וחלקם אינם נקובים, גם אלו שאינם נקובים העלים שלהם יוצאים מחוץ לעציץ, (אם זה רלוונטי, אני גר בקומה גבוהה (שלישית)), הבנתי שמבחינת השקיה מותר להשקות אותם בכדי שלא ימותו ולא יותר, איך אני משער כמה זה? ועוד, האם מותר להוזיז את העציצים ממקום למקום? ואם לא, אז במידה ואני יודע שבמהלך השנה הקרובה בעז"ה אנו מתכננים לעשות שיפוץ כוללני בדירה אז אני צריך לדאוג מעכשיו שהעציצים לא יהיו בדירה?

תשובה:

שלום וברכה

אין איסור לומר י"ג מידות לפני חצות הלילה, אלא הואיל ובאותו זמן עדיין מידת הדין מתוחה זה לא הזמן הראוי לאמירת הסליחות. על פי קבלה היום מחולק לארבעה חלקים, היום מידתו חסד, כאשר הבוקר הוא חסד שבחסד ואחרי הצהרים הוא גבורה שבחסד, וכן הלילה מחולק לשנים, עד חצות הוא גבורה שבגבורה ולאחר חצות חסד שבגבורה, והואיל ואז הוא התנוצצות החסדים זהו הזמן הראוי לסליחות.

בנוגע לעציצים נחלקו הדעות, יש סוברים שעל ריצפת אבן תמיד נחשב העציץ כאינו נקוב וכיון שכך מותר להשקותו כרגיל, ויש שחילקו לענין זה בין קומה ראשונה לאלו שמעליה, ושי שהחמירו לגמרי, ומכל מקום המיקל בכך בקומה שלישית יש לו על מה לסמוך גם בעציץ שאינו נקוב, לכן אין צורך להקפיד מאוד בענין השקייה היות ואצלך זה יותר בגדר חומרא בעלמא. ממילא גם תוכל להזיז אותם ממקום למקום בתוך הבית. להוציא עציץ מהבית לחוץ בשמיטה זו אכן בעיה, כיון שהוצאתו לחוץ נחשבת כנטיעה והכנסתו לבית כעקירה.

מקורות:

ראה עוד כאן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל