לתרומות לחץ כאן

האם מותר לומר פרק תהילים ולאחריו קדיש?

אם אפשר לומר קדיש יתום כשהש'ץ אומר תהלים יומי אחר 'עלינו' כמנהג המקום, אם אין 6 אומרים עמו ביחד אלא יש עשרה שחלק מהם אומרים קרבנות – תשלום מלפני הודו, וחלק אומרים שאר פיוטים, למרות שיש מנין בביהכ'נ?

תשובה:

שלום רב

בענין זה יש חילוקי מנהגים: במשנה ברורה כתב במקומות רבים שיש למעט באמירת קדישים, וכידוע שאף הקדיש הנאמר לאחר שיר של יום הוא תקנה מיוחדת עבור יתומים קטנים שאינם יכולים לעבור לפני התיבה, אבל סתם לומר קדיש לאחר אמירת פרק תהילים הוא דבר שאינו ראוי כלל לפי דעתו. החמיר בכך מאוד בס' מנוחה נכונה מגדולי אשכנז, וכתב, שקדיש לבטלה דינו כברכה לבטלה!

ידוע אגב שבאשכנז הקפידו מאוד ששני אנשים לא יאמרו יחד קדיש, והיו מחלקים את אמירת הקדישים בין האבלים שבבית הכנסת, משום שראו בזה כחלק מהתפילה שדי בה בשליח ציבור אחד.

אולם, מנהג חב"ד היה לאחר התפילה לומר משנה ולאחריה קדיש דרבנן, וכל אחד יעשה בזה כפי מנהגו. מי שאינו נמנ על חסידי חב"ד ראוי שיחוש לדעת המחמירים בזה, שלא לומר קדיש שלא לצורך.

יום טוב!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל