לתרומות לחץ כאן

בצל שנחתך בסכין בשרית ובושל בסיר פרווה

שלום רב,
שתי שאלות בענייני בשר בחלב
1) מכסה של סיר חלבי שבישלתי בו, שטפתי אותו במים והנחתי אותו במייבש ואז החליק לי לשיש שכנה שלי הרימה אותו ואמרה לי שזה עדיין חם, יש לציין שלפני פסח הכשרנו את השיש ואנחנו בדרך כלל מקפידים לא להניח דברים חמים עליו אבל יכול לצאת מידי פעם שבטעות אני מניחה משהו חם, בין בשרי ובין חלבי (לא זכור לי דבר כזה לאחרונה), מה הדין?
2) יש לי סיר פרווה שבישלתי בו קציצות דג שאמא שלי הכינה, ואני יודעת שאין לה סכינים פרווה ויש בקציצות דג האלה בצל שנחתכו בסכין כנראה בשרית, האם הסיר עדיין פרווה?
תודה רבה!

תשובה:

שלום רב

א. המכסה כשר ואינו טעון הכשרה. גם אם השיש בלע בשר הוא אינו בן יומו, וכמו כן מן הסתם המכסה לא היה חם במידה בה הוא עלול לבלוע מהאיסור.

ב. בענין בצל שנחתך בסכין בשרי והתבשל בכלי פרווה נחלקו הדעות, יש סוברים שהסיר נעשה בשרי, ויש שסוברים שהוא נשאר פרווה, והמיקל בזה יש לו על מי לסמוך. לכל הדעות ניתן להחזירו לפרווה על ידי הגעלה. אולם כאן הוא התבשל בתוך תערובת דגים, ומחמת חריפותו לבד אין חשש, ולכן, אם יש שישים כנגד הסכין בכל התערובת הסיר פרווה ואם אין שישים הוא נעשה בשרי.

מקורות:

ב. בחכמת אדם כלל מט סעי' י סבר שהכל נעשה בשרי, ומקורו במגן אברהם סי' תנא ס"ק לא, ואילו באבן העוזר סי' צו סעי' ג חולק ומתיר. לספרדים יש להקל בכך יותר כיון שכל החומרא של דבר חריף יש שסברו שאינה נוהגת לפי השו"ע.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. א מסתבר שיש שישים נגד הסכין
    ב הסכינים בשריים בדרך כלל ע"י דבר גוש בכלי שני
    ג הבצלים נבלעים בסיר באמצעות המים ובמים כבר אינם חריפים

  2. יש כאן שתי נקודות שנראה לי שלא נתת עליהן את הדעת מספיק: א. אין שישים בבצל כנגד הסכין, אתה התייחסת לדגים והמים וכו', אלו לא מענינים אותי, אני בתחילה מבקש לדעת מה דינו של הבצל קודם שהוכנס לסיר, והוא נעשה בשרי ודינו כחתיכת בשר. ב. כאן אנחנו מגיעים לנקודה השניה, כיון שהבצל נעשה בשרי, כרגע הוא מבליע טעם בשר על ידי הבישול ללא קשר להיותו חריף, כמו כל חתיכת בשר שאתה מבשל אותה והיא מפליטה את טעמה לסיר, וכאן כדי להתיר צריך שישים כנגד כל הבצל לא כנגד הסכין.
    ג. מה שהערת שהסכין בדרך כלל נעשה בשרי על ידי גוש זה נכון אבל אנחנו מחמירים בגוש.

  3. א. לא הבנתי אין בבצל יותר טעם בשר ממה שיש בסכין ממילא מתבטל בשר בכמות הסכין בכל הקדירה
    ב. אז מה השייכות כאן המחל' ח"א ואבן העוזר אלא הבנתי בדבריכם שרציתם להתיר את המאכל הפרווה שנתבשל בפעם הבאה בסיר הפרווה לאכול עם חלב מדין נ"ט בר נ"ט והבנתי שעל זה כתבתם מחל' הנ"ל כיון שזה חריף הסיר עצמה מקבל דין בשר בעצמו ולכן כתבתי שזה כבר לא חריף וגם מסתבר שהאימא כבר בישלה פעם אחד את הדגים
    ג. בדרך כלל וודאי מחמירים על גוש בכלי שני אבל כאן יש כמה ספיקות
    אינו בן יומו ונ"ט בר נ"ט אפילו שיש מחמירים בחריף הבית מאיר מיקל בשניהם ביחד ויש גם ספק אם בצל זה חריף ויש גם נ"ט בר נ"ט ואינו בן יומו על הסיר והמחמירים בזה רק לכתחילה לבשל

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל