לתרומות לחץ כאן

פרווה בתנור בשרי לאוכלו עם חלב

עוגת פרווה שנאפתה בתנור יחד עם עוגה חלבי האם מותר לאכול עוגת הפרווה בתוך 6 שעות מאכילת בשר

האם מותר לאפות עוגת פרווה בתנור בשרי ולאכול עוגה זו עם קפה וחלב

תשובה:

שלום רב.

א. מאכל פרווה שנאפה בתנור יחד עם בשר אין לאכלו עם חלב, אך אין צריך להמתין אחר אכילתו שש שעות. ואם אחד המאכלים היה מכוסה היטב אין לחשוש כלל והמאכל נשאר פרווה כבתחילה.

ב. כדי להתיר זאת לכתחילה, יש לנקות את התנור היטב, להמתין 24 שעות מהשימוש הבשרי האחרון, להפעיל את התנור על חומו המירבי חצי שעה, ואז התנור הוא פרווה לגמרי וניתן לאפות בו אפילו חלבי ממש. אולם, גם אם רק ניקו את התנור היטב ואז אפו בו מאכל פרווה, מעיקר הדין יש להקל למנהג הספרדם לאוכלו עם חלב ממש, והאשכנזים נהגו להחמיר בזה, אולם לכתחילה ראוי להחמיר בזה גם לספרדים כיון שקשה לנקותו היטב באופן מוחלט.

מקורות:

א. ישנם בתנורים ב' חששות מצד זיעה ומצד ריחא, ודנו אחרונים בתנורים בזמננו אם יש לחשוש לזיעה בתוך התנור [ענין הזיעה נוצר מכח פגישת חום וקור כידוע, ובתנור שכולו חם אין האדים ממשיים כ"כ, והנידון אם יש להקל לומר שאין זו זיעה הגורמת לאיסור], ובשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל מביאים להחמיר לחשוש לזיעה בתנורים, [ויש לזה סמך מדברי המג"א הלכות הגעלת כלים אור"ח תנ"א]  ובשם הגרח"פ שיינברג זצ"ל מביאים להקל. [ויש לזה סמך מיור"ד סי' ק"ח ובצדדי השאלה יש להרחיב, ואי"ה חזון למועד].

ויש חשש נוסף בתנור קטן וסתום מצד ריחא המבואר בפסחים עו,ב וביור"ד סי' ק"ח סעי' א' לשיטת הרמ"א להחמיר דאף דיעבד ריחא מילתא בתנור קטן וסתום [ושעור גדול היינו מחזיק י"ב עשרונים ובאופן המדידה נחלקו אחרונים עיין יור"ד סי' צ"ז בפת"ש ופרמ"ג שם ובחכ"א ריש כלל ס"ב ובבינ"א שם, ושמעתי ממורה הוראה שתנורים ביתיים הרגילים מצוי שיהיו מהם גדולים], ומפני חששות אלו אין לאכול את התבשיל עם חלבי.

אבל לענין המתנת ו' שעות תלוי בנידון תבשיל של בשר, עיין סוף סי' פ"ז, המחבר מיקל לגמרי ואף הרמ"א שמחמיר גדר תבשיל היינו מאכל שנתבשל עם הבשר עצמו, אבל בזיעה לא נהגו להחמיר בזה, ואם כן הגדרת המאכל הפרווה בחזקת בשרי והיינו שלא לאכלו עם בשר, ואינו כבשר ממש ואינו צריך להמתין עליו ו' שעות.

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל