לתרומות לחץ כאן

עבודה בטחונית בשבת

שלום הרב
אני עובד כשוטר בירושלים. בגלל התפקיד אני צריך פעם בחודש לעבוד ביום שבת. במהלך המשמרת אני בודק אנשים שאני חושד שעברו או יעברו עבירה כלשהי. לצורך הבדיקה אני צריך לבדוק את התעודת זהות ולאחר מכן לרשום את הפרטים של החשוד בדו"ח. השאלה שלי היא עדיף לרשום עם עט שבת או לצלם עם המצלמה של הפלאפון? ואם שכחתי את העט שבת עדיף לרשום בעט רגיל או לצלם?
תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

ראה, מלאכת כותב הוא אחד מל"ט אבות מלאכות האסורות בשבת מדאורייתא. כתיבה מדאורייתא היא חילול שבת גמור. אמנם היא מותרת אך ורק לצורך פיקוח נפש. הגדרת מלאכת כותב האסורה מהתורה הוא כתיבה המתקיימת. כתיבה שאינה מתקיימת אסורה מדרבנן. ולצורך כך המציאו את הרעיון של עט שבת או כפי שהוא נקרא שבעט, אבל גם זה הותר אך ורק בשעת הצורך כמו לאנשי שירות הבטחון שחייבים לרשום בשבת, או לצרכים רפואיים. בשום אופן לא למטרות שאינן חיוניות ואינן פיקוח נפש. גם איסור דרבנן אסור לעבור בשבת.

לשאלתך מה עדיף, ודאי שעט שבת הוא עדיף מהאפשרויות האחרות. שימוש בפלאפון, צילום ע"י פלאפון, יש בזה חששות של איסור דאורייתא גם מצד החשמל, אולם כשאין לך אפשרות של עט שבת, אכן פלאפון עדיף מכתיבה גמורה. משום שכתיבה גמורה הוא בודאות איסור דאורייתא ואילו השימוש בפלאפון כולל הצילום בו, לא ברור אם זה איסור דאורייתא או רק דרבנן.

לסיכום, כל האפשרויות הנ"ל מותרות רק במקום שיש חשש לפיקוח נפש. אחרת כולם אסורים. ודירוג שכתבתי כאן, הוא במקרה שהשימוש הוא חיוני וכנ"ל.

הרבה הצלחה

ובשורות טובות לעם ישראל!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. קשקושים אסור בשבת לא לכתוב ולא טלפון ובטח שלא לחשוד באדם רק בגלל שאתה חושב שאתה נביא ואדם ניפגע שחושדים בו חוץ מזה יש מלא גוים שיעבדו בשבת ואם יאאפשר לא עובדים בעבודה כזאת בטח לעובדים במשטרה שזה אסור והם הולכים על פי ערכות השם ישיג לך פרנסה מכול מקום לא עובדים על חשבון רגשות אחרים ועל חשבון מצוות השם

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל