לתרומות לחץ כאן

האם מותר לשבור בשבת "שלוק" שיש עליו כיתוב?

שלום לרב
האם מותר לשבור "איגלו" (המכונה גם "פופיס") בשבת? הכוונה למים בטעם, קפואים כעין קרחון בצורת גליל, עטוף בניילון חזק, ודרך אכילתו היא מציצה מנקב שבקצה. יש סימון מיוחד באמצעו, כדי לאפשר שבירתו ביד לשני חלקים שוים, הקרח וציפוי הניילון נשברים כאחת, כי הכל קפוא, ומקבלים שני"איגלו" קטנים.
בברכת כהנים
ברכת כהן הדיוט
תשובה:

שלום רב

יש שאסרו לשבור איגלו כזה באמצע, כיון שעל ידי כך הוא נחלק לשני חלקים שוים ויש בכך חשש של איסור מחתך. גדרו של איסור מחתך הוא שכל חיתוך תוך הקפדה על המיקום והמידה אסור בשבת. אכן, אדם שמעוניין לאכול בעצמו את שני החלקים ואין לו ענין לשבור דוקא באותו מקום, לכאורה אין חשש ומותר לו לשבור את האיגלו.

אלא שכיום חלק מהחברות כתבו על האיגלו "אסור לשבור בשבת", וממילא כאן אנו באים לשאלה נוספת, כאשר אני שובר את האיגלו אם אין בכך איסור מחיקה, שכן על ידי השבירה הוא מפריד בין האותיות שהיו מחוברות יחד למילה אחת. נושא זה נידון בהרחבה בספרי הפוסקים: בשו"ת הרמ"א סי' קיט נראה שמחמיר בזה, וכמותו פסק הט"ז סי' שמ ס"ק ב, ואילו במאמר מרדכי סי' שמ חולק ומתיר. הגרש"ז אוירבך התיר לחתוך עוגה שיש עליה אותיות, כאשר החיתוך נעשה בין האותיות, כמובא בשמירת שבת כהלכתה פרק ט הערה מח, אולם המחמיר בכך תבוא עליו הברכה, מחמת דברי הרמ"א הנ"ל.  וראה עוד בהרחבה בס' ארחות שבת ח"א עמ' תלז.

בהצלחה

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום לרב
    תודה והערכה על התשובה ועל מהירותה.
    אתם כותבים "יש אוסרים" משמע יש מתירים, ומה סברתם?
    בברכת כהנים ברכת כהן הדיוט
    מאיר לובין

  2. המתירים סברו שאין דעתו של אדם לחתוך במקום מסויים אלא שבאמצע הכי נוח לחתוך ובזה אין מחתך, האמת שהסברא הזו קצת דחוקה לגבי ילדים שמחלקים ביניהם את השלוק שהם ודאי מקפידים שיהיה חצי חצי בדיוק

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל