שלום רב,
האם
1. אמירת על נהרות בבל לפני ברכת המזון
2. לעשות סעודת מלוה מלכה בפת
3. לגשת ליד הארון בזמן הוצאת ספר תורה
4. נשיקת מזוזה
5. השתחוות בכניסה או יציאה מבית המדרש
6. השארת אור מסויים דולק לפני שבת כדי שלא בטעות להדליקו
שלש פעמים נחשב כנדר
ברכה והצלחה
תשובה:
שלום רב
בדין מנהג טוב שאדם נוהג שלוש פעמים ללא שהתנה שיהיה בלי נדר נאמרו כמה פרטים, נזכירם בקצרה ולפי זה ננסה לנתח את שאלתך:
אדם שנהג במנהג טוב מחמת שסבר שהוא דין ממש, ולאחר מכן התברר לו שאין בכך חיוב, רשאי לחזור בו ממנהגו ואינו צריך התרה. ראה שו"ע יו"ד סי' ריד סעי' א, ובש"ך שם סעי' ה, ובאגרות משה יו"ד ח"א סי' מז [ועיי"ש שאף אם נהג מחמת שסבר שיש בזה ספק איסור אינו נדר כלל].
כמו כן, אם היתה כוונתו במפורש לנהוג כך לעיתים אין זו קבלת נדר כלל. או שנהג כך מחמת סיבה מסוימת שאינה קיימת עתה, וכגון שיש לו אורחים המעונינים בכך וכיוצא בזה, כמבואר במהרשד"ם סי' מ.
וכן, נראה שאם ההנהגה בפני עצמה אין בה מעלה מיוחדת אלא שהוא עושה זאת לזהירות בעלמא, כמו מה שכתבת בשאלה מס' 6 נראה שאין בכך כלום.
בשאר השאלות, אם אכן נהגת בהן בקביעות ומתוך מחשבה תחילה יש לעשות התרת נדרים.
ברצוני להעיר מדברי השולחן ערוך יורה דעה סימן ריד סעיף א, שכתב שגם אם נהג פעם אחת, אם התכוון לנהוג כן תמיד, אפילו אם נהג רק פעם אחת, צריך התרה
כתבתם בשאלה אחרת באתר שהתרת נדרים של ערה'ש מועילה
לא ההתרת נדרים של ערב ראש הנשה אלא המודעה שנאמרת לאחריה, וזה אכן נכון.
השאר תגובה