לתרומות לחץ כאן

רצועות התפילין שהתהפכו / שינוי מקום בברכות ביציאה לחדר מדרגות / התרת נדרים

שלום וברכה כבוד הרב היקר

האם אני יכול להתאמן על הנחת תפילין? לא נקלט לי לחלוטין איך עושים הכל תקין בנוסח אשכנז, האם אני יכול להוציא את התפילין ולהתאמן על הנחה (ללא ברכה?)

שמתי לב שכשהנחתי תפילין חדשות אתמול, אחת מהרצועות של הראש הייתה הפוכה (אבל הכל צבוע בשחור) אני לא מבין איך זה יכול להיות, אני צריך לבדוק את התפילין עצמם, אבל זה נחשב שהנחתי תפילין? ואם לא, האם צריך להתענות?
האם יש צורך לכוון בכל תפילה, וברכה, אדון הכל היה הווה ויהיה? או רק בתפילת שמונה עשרה בקריאת שמע, פלוס במגן אברהם?

יש בעיה לקשור יותר מקשר אחד לחיזוק התפילין? (לא באזור של ה-7 קשירות)

בעבר נדרתי, יכול להיות שיותר מנדר אחד בעוונותי הרבים ובתמימותי.
אני חושב שהבנתי שיש דבר הנקרא "התרת נדרים כללית"
האם זה תופס? ומה עלי לעשות? ובאיזה יום עושים התרת נדרים? מה זה מצריך ממני?
ואם אני זוכר חלק מהנדרים, אז לספר את מה שאני יודע, ויעשו לי בכל זאת התרת כללית?
ואם כן קיימתי את הנדר (ואני פשוט לא בטוח אם קיימתי אותו) גם מצריך התרה כללית?

אם אני לא זוכר אם עברה חצי שעה מאז שהפסקתי לשתות (למרות שהתכוונתי לקחת לשתות שוב בזמן מסוים) האם אני עושה נכון בלצאת מהבית לחדר מדרגות, ולחזור ולברך ברכה ראשונה?

תודה רבה כבוד הרב!

תשובה:

שלום רב

הרבית לשאול, ננסה לענות בקצרה:

א. כדי שלא להכנס לספקות בקשר לברכה עדיף שפשוט תתאמן בלילה ותכוין שאתה מניח שלא לשם מצוה, וכמובן להוריד מיד.

ב. על חלק הרצועה המקיף את הראש יש להקפיד שלא יתהפך [גם כשהכל שחור] וזה מעכב בקיום המצוה, אולם הרצועה ההולכת לפנים עד הטיבור – הידור מצוה בעלמא הוא שלא תתהפך. אין צורך להתענות. ראה שו"ע סי' כז סעי' יא. ואף שבשו"ע שם כתב שמידת חסידות להתענות, מחמת חולשת הדורות לא נהגו בכך, אלא יתן מעט מעות לצדקה.

ג. אין בעיה לחזק את התפילין בכריכה נוספת, אולם אין בכך צורך.

ד. מעיקר הדין יש להתיר כל נדר בפירוט ולספר אותו לאחד הדייינים המתירים, במקרה שלא זוכרים את הנדרים יש לעשות התרה כללית. אין זמן קבוע להתרת נדרים, ויש להתיר כל נדר שאתה לא משוכנע שקיימת אותו. על כולנה, חובה לזכור!!! אין לנדור לעולם!!! עוון נדרים חמור עד למאוד, ואין שום סיבה להכניס את הראש לדבר חמור כל כך.

ה. באופן כזה עדיף לצאת תחת כיפת השמים, שכן ביציאה לחדר מדרגות נחלקו הפוסקים אם היא נחשבת שינוי מקום, כיון שסוף סוף אתה עדיין תחת קורת גג אחת. בשו"ת בצל החכמה ח"ו סי' ע נקט שזה לא נחשב שינוי מקום, וכן כתב באור לציון ח"ב פרק יב סעי' טז, ואילו בס' שמירת שבת כהלכתה פרק נד ס"ק כז כתב בשם הגרש"ז אויערבך שיציאה לחדר מדרגות מחייבת ברכה נוספת.

עוד חשוב לציין, מניסוח השאלה אני מבין שאתה סבור שאילו היתה חולפת מחצית השעה היית מחוייב בברכה נוספת, ולא היא, אמנם באופן כזה הפסדת את הברכה האחרונה על מה שכבר שתית, אולם אינך מחוייב בברכה נוספת על מה שאתה עתיד לשתות כיון שהיתה דעתך לכך, מלבד דעת המגן אברהם שהחמיר בזה ואין הלכה כמותו. הרחבה על כך ראה כאן.

מקורות:

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל