לתרומות לחץ כאן

עובד של קבלן צבע בעבודה פרטית עם צבע של הקבלן

לכב' הרבנים שלו' וברכה,

שאלתי היא כזאת:
היתה לי בעיית רטיבות בבית, נציג מטעם החברה הקבלנית שבנתה את הבית (מדובר בדירה בבית משותף) הגיע, לקח אחריות ושלח קבלן משנה שיטפל בבעיה.
כשהגיע אחד העובדים של קבלן המשנה לטפל בבעיה, שאלתי אותו אם הוא יכול לצבוע לי חלק מקיר אחר בתמורה לכך שאשלם לו והוא נענה (רציתי לנצל את ההזדמנות שהיה לי כבר איש מקצוע בבית).
כשסיים שילמתי לו על העבודה, ורציתי לשלם גם על הצבע שהשתמש בו (מדובר בצבע של המעסיק שלו שיועד לטיפול במה שהמעסיק קבע לו לטפל). הסתבר לי שהמעסיק קונה צבע ונותן לעובדיו לצורך עבודות השיפוץ שהוא שולח אותם אליהם.
העובד סרב בכל תוקף לקבל תשלום על הצבע. אמרתי לו שאני לא רוצה לגזול את המעביד שלו, והוא עמד בסירובו, ואף הפציר בי לא לספר למעביד (השתמע מהדברים שהמעביד אכן מקפיד על כמויות הצבע).
האם גזלתי את המעביד של אותו עובד? מה עושים? יורו לנו רבותינו.

בתודה רבה, ברכת ד' עליכם.

תשובה:

שלום רב,

לכתחילה ודאי היה אסור לבקש מהעובד לעשות עבודה אחרת, כאשר יש חשש שהוא גוזל את המעביד. גם בדיעבד, ראוי למצוא הזדמנות לשלם למעביד על הצבע.
לא ראוי לגלות למעביד שהעובד צבע לך, משום שייתכן שהעובד עשה עבודה פרטית באופן חד פעמי בלבד והגילוי למעביד עלול לגרום לנזק לעובד. אבל ראוי לשלם למעביד בהזדמנות אחרת. ניתן לוותר על תיקון קל אחר שמגיע לך מקבלן זה וכדו'.

מקורות:

לעניין אם יש חיוב לשלם עיין בגמ' ב"ק דף קא ע"א ובשו"ע חו"מ סי' שסג סעיף יא. במקרה זה שהעובד צבע לפי בקשת בעל הדירה, נראה שהוא חייב לשלם כאילו צבע בעצמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל