לתרומות לחץ כאן

ביאור הכתוב – ברוך שם כבוד מלכתו לעולם ועד

רציתי לדעת מה פירוש המשפט ״ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד״, הבנתי שהכוונה היא ששם הוד מלכתו של ה׳ מבורך לעולם ועד. אבל מהו שם הוד מלכותו של ה׳? הויה, אלוקים… מהו אותו שם הוד מלכותו?
אני פשוט נתקע הרבה זמן על הבנת המשפט הזה בקריאת שמע כיוון שרשום שצריך לכוון בנוסף לפסוק הראשון, גם בברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד.

תשובה:

שלום רב

באופן כללי תמיד כשמדברים על כבוד ועל מלכות, הכוונה לפירסומו של הקב"ה והשפעתו בעולם הזה. ולפיכך, כאשר אנחנו אומרים ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד, הכוונה בזה שגילוי שמו הנהגתו והשגחתו תתפרסם ותתגדל בעולם, לעד ולנצח נצחים, עד שידע כל אחד מהברואים את מציאות ה'. כוונה בעצם דומה מאוד לכוונת המשפט יהא שמיה רבא וכו'.

על פי תורת החסידות יש משמעות עמוקה מעט יותר למשפט זה, שכן בשמע ישראל אנחנו מעידים שאין כל מציאות אמיתית אחרת מלבד מציאות ה', שהוא הקיים האמיתי והנצחי וכל השאר תלוי בו וברצונו. תפיסה זו כמובן אינה זו הנגלית לעיני הבשר שלנו. בעינינו נראה שאנחנו מציאות קבועה וקיימת ואנחנו מרכז כל ההוויה. אבל כך היא התפיסה האמיתית מבחינה אלוקית. לעומת זאת בברוך שם אנחנו מביאים לידי ביטוי את התפיסה האמונית הנגלית לעינינו, והיא שהקב"ה מנהיג את העולם ומשגיח עליו בכל רגע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל