לתרומות לחץ כאן

שימוש בכיור אחד לחלבי ובשרי

שלום וברכה כבוד הרב
בעבר אישרו לי שאוכל לשים כלים בכיור, כמדומני גם לשטוף בכיור מעורב (את זה אני קצת רוצה לשכוח כנראה)
בכל אופן, אני שואל בשביל לוודא
האם יש אפשרות לשטוף כלים בכיור מעורב
והאם יש היתר רק לשטיפה, או אולי גם לריקון מים מהקומקום בשביל מים חדשים, וכ'ו.
ואיך זה לא מתנגש עם איסור חלב ובשר?
תודה רבה ושבת שלום :)

תשובה:

שלום רב

הכלל הוא, שמגע קר לא מבליע איסור. ולכן, מעיקר הדין, אם אתה לא משתמש במים חמים ברחיצת הכלים, ולא שופך מים חמים על גבי כלים הנמצאים בכיור, אין בעיה להניח את כולם יחד ולרחוץ אותם בכיור אחד. אולם לא הייתי ממליץ לעשות זאת, היות ולעיתים עלול לקרות ששופכים גם מאכלים חמים ולא שמים לב שיש שם כלי. כמו כן לעיתים לא רוחצים היטב די הצורך ונדבר על הכלי שומן חלילה של המין השני. עלולים גם להתבלבל בין סוגי הכלים. לכן הטוב ביותר הוא שלא להניח אותם יחד, אלא לאחר כל ארוחה לרחוץ את הכלים ולנקות היטב את הכיור.

גם באופן זה כמובן אסור להשתמש במים חמים כיון שעל ידי כך הכיור הוא טרף לגמרי ומליע מטעמו בכלים. המהודר ביותר כמובן הוא שיש שני כיורים נפרדים.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. למה הכיור טרף לגמרי?
    ז"ל הרמ"א: אבל אם עירה מים רותחים שאינן של בשר ולא של חלב על כלים של בשר ושל חלב ביחד, ואפי' שומן דבוק בהם – הכל שרי, שאין עירוי ככלי ראשון ממש שיעשה שהכלים שמערה עליהם יבלעו זה מזה. עכ"ל. [סי' צה סע' ג].
    וגם לו יהא כן שטרף, הן השימוש בו לא יבליע כלום?
    וגם הרי משתמשים בסבון, שנחשב כאפר שגורם להיות הכל נ"ט לפגם.

  2. מחילה מכבודו. יקרא שוב את תשובתו של אלי. ושוב מחילה מכבודו. אני רוצה לדעת מה הדין. סייגים כל אחד יכול לעשות לעצמו. לי חשוב מה אומר מר״ן והרמ״א
    חוץ מיזה אני לא מכיר אנשים ששופכים לכיור מרק חם או רותח.

  3. אני חוזר שוב ויותר ברור: מבחינה הלכתית, ככל שתרחץ את הכלים במים קרים, אין איסור כלל, נקודה. מבחינה פרקטית כדאי מאוד שיהיו שני כיורים במידת האפשר, ולכל הפחות להקפיד מאוד שלא יהיו בכיור כלים חלבים ובשריים, ולנקותו לפני הכנסה המין השני, כי עלולים לבוא בנקל לכל מיני מכשולות, הן בשפיכת משהו חם, הן בניקוי שאינו מספיק יסודי וליכלוך שנדבק, הן מבחינת טעויות במיון הכלים, לכן פרקטית זה חשוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל