לתרומות לחץ כאן

הגיש עבודה סמינריונית שעשה אדם אחר תמורת תשלום

שלום כבוד הרב

ברצוני לשאול שאלה בנושא הגשת עבודה סמינריונית, אני מכיר מישהו שקבע עם בן זוגו לעבודה הסמינריונית שיבחרו נושא לעבודה הסמינריונית ויתנו למישהו אחר לעשות בעבורם את העבודה עבור תשלום כספי של כמה מאות שקלים,עקב חוסר בזמן להיפגש לעשות יחדיו את העבודה כיוון שאחד מהם מתחתן בקרוב והשני עובר דירה לאזור מגורים אחר.
הם נפגשו עם אותו אדם שמכין בעבורם את העבודה, מספר פעמים, כדי להיות מעורים מעט בעבודה.
העבודה כבר הוגשה למרצה במכללה והזוג הנ"ל קיבלו ציון גבוה בעבודה.
אני חושש שיש כאן מקום לגניבת דעת ולפי עניות דעתי יש צורך להגיש את העבודה שוב ולעשות אותה בלי עזרת אדם חיצוני שהם מביאים לו כסף בעבור זאת.
אחד מבני הזוג לא היה שלם בהחלטתו מהתחלה לבצע את העסקה הנ"ל, והשני היה תקיף בהחלטתו שאכן הוא רוצה לבצע את העסקה הנ"ל אך הוא לא רצה לשלם לבדו את הסכום הגבוה שרצה "מכין העבודה".
מה דעת הרב בעניין, האם על מתחרט העבודה ישנה חובה לבצע את אותו קורס {של אותה עבודה} מחדש, למרות שהוא השנה מסיים את התואר והוא ידרש להשלים את הקורס בשנה שאחרי ולשלם עוד כסף למכללה?

תודה מראש.

תשובה:

שלום רב,

לכתחילה ודאי שהיה אסור לעשות מעשה רמאות וזיוף זה להגיש עבודה שהכין אדם אחר.
אבל, בדיעבד, לאחר שזה נעשה, אין חיוב לחזור שנית על כל הקורס, אלא לעבוד ולהכין מחדש עבודה סמינריונית ברמה שאינה נופלת מהעבודה המזויפת שהוגשה. את העבודה החדשה אין צורך להגיש והיא נעשית רק כדי להבטיח שעומדים ברמה התואמת לציון שהתקבל, כך שהגשת העבודה הראשונה תהפוך למפרע מזיוף מהותי לזיוף פורמלי בלבד.

מקורות:

עיין בשו"ת אגרות משה חו"מ ח"ב סי' ל לעניין העתקת מבחנים ובשו"ת ציץ אליעזר חלק טו סי' יב לעניין שינוי פרטים בפרסום מאמרים בספרות הרפואית.

בדיעבד, לא ניתן לתקן את השקר שכבר נעשה. אבל אם יעשה עבודה חדשה לא יהיה איסור גזל וגניבת דעת להשתמש בתעודה שהתקבלה עקב העבודה הראשונה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל