לתרומות לחץ כאן

הכנת תה בשבת

לכבוד הרב שלום רב
במהלך לימוד הלכות שבת נתקלנו במספר סוגיות שלא הצלחנו להבין עומקן

1. מרן זצ"ל בחזון עובדיה – שבת סעיף כא מלאכת מבשל, מתיר להכין תה מתיון בכלי שני מה ההיתר לכך אם נגיד כי כל התיונים קלויים/מבושלים עוד בחברה ואין בישול אחרי בישול וקלייה אחר קלייה כלל אז מדוע לא ניתן לבשל בכלי ראשון לדוג' להניח את התיונים ישירות בתוך המייחם אם כבר בושל התיון ? או מדוע אסור לערות ישירות מכלי ראשון על התיון הרי הוא מבושל כבר?
2. מה ההבדל בין קפה שהרי הוא קלוי ובו מקל מרן זצ"ל על פני תיונים שהרי גם הן קלויים/מבושלים?
3. במידה וכל התיונים כבר קלויים מדוע יש הטוענים שהם מקלי הבישול האם יש אפשרות בכלל לדבר שהוא גם כבר מבושל אך מנגד הוא עדיין מקלי הבישול?

בברכת חג שמח וכשר

תשובה:

שלום רב.

עלי תה אינם מבושלים. הסיבה לכך שהגאון רבי עובדיה יוסף מתיר לבשלם למיטב ידיעתי בכלי שלישי ולא בשני וכמבואר בס' ילקוט יוסף סי' שיח סעי' מא, היא משום שסבר שבכלי שלישי אין לחשוש אפילו לקלי הבישול המתבשלים בכלי שלישי, כמו כן צידד להקל בדיעבד בכלי שני כיון שיש מקום לדון שאינם קלי הבישול. אולם, מנהג הרבה פוסקים להחמיר ולאסור זאת אף בכלי שלישי, כיון "שעינינו הרואות שעלי התה מתבשלים בכלי שלישי כמו בכלי ראשון", כך כתב בס' ערוך השולחן סי' שיח וכמוהו החמירו כל גדולי אשכנז.

לכן, הדרך הראויה ביותר להכנת התה בשבת [וכפי שהובא גם בילקוט יוסף שם כדרך הראויה ביותר] להכין תמצית תה בערב שבת על ידי בישולי עלי התה בכמות מרוכזת מאוד במים רותחים [5 שקיות תה בכוס מים רותחים וכיוצא בזה] להוציא משם את השקיקים ובשבת לערב מעט מאותה תמצית במים שבכוס [כאשר קודם נותנים מים מהמיחם לכוס ורק אחר כך מוסיפים לשם את אותה תמצית.

לענין קפה, יש להבחין בין קפה נמס שהוא מבושל ומותר לערבו בכלי שני [לא בראשון כיון שלדעת הרבה פוסקים דינו כדבר לח שישי בו בישול אחר בישול], לבין קפה טורקי וכיוצא בזה שאף לגביו אמורה המחלוקת הנ"ל לגבי כלי שלישי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל