האם בשבת מותר להוסיף מים חמים מהמיחם למגש עם אורז – יצוין כי האורז מבושל במלואו לפני השבת והמים הם מועטים.
אני מעדות המזרח ופוסק לפי פסקי הגר"ע זצוק"ל.
בברכה,
תשובה:
שלום רב.
הוספת מים קרים לסיר חמין העומד על הפלטה בשבת אסורה (וכן למיחם חשמלי או לכל תבשיל אחר העומד על האש), ויש בזה איסור בישול דאורייתא. אדם שחושש שיצטרך להוסיף מים לחמין בשבת עליו להשאיר מערב שבת מים שישארו חמים גם בשבת (במיחם או בסיר על הפלטה וכדו' אך לא בטרמוס), ואז יוכל להוסיף מים כשהם חמים ישר מן המיחם (או הסיר) באמצעות כוס לסיר החמין אך לא ישהה עם הכוס בדרכו להעביר את המים למיחם, אך יזהר לערות את המים בנחת לתוך סיר החמין, שלא יגיס את התבשיל.
אולם, דעת הגר"ע יוסף לאסור גם בזה, ולדעתו אין היתר להוסיף מים אלא לכלי שני, כך שלא יהיה ניתן להניח את מגש האורז על גבי הפלטה.
שולחן ערוך סי' שי"ח, וכאשר המים נתבשלו ונצטננו לדעת המחבר עדיין יש בזה בישול גמור, ולדעת הרמ"א אם לא נצטננו לגמרי מותר, ויש לבדוק היטב שאכן זה נחשב עדיין חם במקצת. ור' גם בארחות שבת פרק ב' סעיפים עא – עג שהאריך בדין זה ועי' שם שכתב שיכול גם להביא את הסיר למיחם ולפתוח את ברז המיחם לשפוך את המים לסיר, אך בזה יש ליזהר שלא יהפך המיחם למיחם בשרי, וכן יכול להביא את המיחם אצל המים (במיחם שאינו חשמלי) עי' שם. על דעת הגר"ע יוסף בזה ומקורותיו ראה ילקוט יוסף חלק י עמ' רכט.
ראיתי בבית של שכן את אשתו לוקחת מים מהברז ושופכת לתוך תבנית שכנראה המאכל היה יבש מדי , שלא ישרף אולי ..
האם כדאי להעיר לחבר ?
או שיש דעה אשכנזית ספרדית תימנית שמתירה זאת ?
אין שום דעה שמותר להוסיף מים מהברז בשבת לתבשיל זה איסור דאורייתא לכל הדעות של מבשל בשבת.
תודה רבה לרב ובדיעבד התבשיל נאסר באכילה לכולם או רק למבשל ?
בשבת לכולם אלא אם כן זה רק צנע נזק ולא הועיל, ואחרי שבת רק למבשל.
השאר תגובה