האם יש חיוב נטילת ידים אם נגעתי ב:
א. נעל של זמנינו שהוא נקי.
ב. שער וכנ"ל.
ג.תוך האף והאוזן. כשהם נקיים.
ד. טישו משומש שיש בו טופח ע"מ להטפיח. ובזה גופא: אם גם על היד שלי נעשה טופח וכו'
תשובה:
א. גם בנעליים נקיות יש חיוב נטילת ידים אא"כ הן חדשות ללא שימוש, ראה כף החיים סי' ד ס"ק ע על פי המגן אברהם שם.
ב. עצם הנגיעה בשיער אינה מחייבת נטילת ידים, אא"כ חיכך בו, וממילא נגע בתוכו מקום שיש בו זוהמה. ראה שו"ע סו"ס ד ובס' דעת תורה שם, וע"ע שו"ת שבט הלוי ח"ח סי' ב.
ג. נחלקו בכך הדעות: הרמ"א סי' ד סעי' כא מחייב נטילת ידים והגר"א שם מיקל בזה והובא במשנה ברורה שם, וכמדומה שכך הוא המנהג.
ד. כנ"ל אות ג.
לכאורה כל נעל השתמשו בו. אפילו בחנות כדי לנסות.
נסיון לבד לא נחשב לבישה.
מה הדין בנעלי בית ו'קרוקס' וגרב לענין נט"י.
בגרביים אין להחמיר אלא אם הן מזוהמות, כמבואר בערוך השולחן סי' ד סעי' כא ועוד אחרונים וכן דעת הבן איש חי, וכן נראה לענין נעלי בית שרגילים להשתמש בהם בבית בדוקא, כמבואר בפסקי תשובות סי' ד אות כב.
השאר תגובה