לתרומות לחץ כאן

חלוקת עיזבון בין היורשים וטעות בחישוב

שלום רב! האם לאחר שיורשים חילקו מטלטלים ביניהם בהסכמה, אחד יכול לחזור בו בטענה שעשה טעות בחישוב הכספי של הרכוש וממילא טעות בחלוקה?
שאלה נוספת- האם בשומת הרכוש עושים חישוב כללי לכל הרכוש או מחלקים לפי סוגים, למשל כלי כסף בנפרד, מוצרי חשמל וכו' (נפקא מינה לגבי יורש שטוען שאחד קיבל יותר בכלי כסף, למרות שבחישוב הכללי של הנכסים יש שוויון)?

תשובה:

שלום רב,

אם הטעות היא בשווי של הנכס, יש צורך שהטעות תהיה של כ-17% ומעלה כדי לבטל את החלוקה.

מצד הלכה אין חלוקה לפי קטגוריה של כלי כסף וקטגוריה של מוצרי חשמל. אלא אם יש שני חפצים שיש להם שימוש דומה, יש לחלק אחד מול השני. ולכן אפילו בכלי כסף עצמם יש לחלק פמוט לכל אחד או גביע לכל אחד וכדו' ולהשלים את ההפרש במחיר בכסף מזומן. פריט שיש רק אחד כגון שיש רק גביע אחד או רק תנור אחד, אין הבדל בין אם חולקים גביע מול תנור, לבין אם חולקים פמוט מול גביע וכיריים מול תנור, משום שהקטגוריה אינה משנה את הדין.

מקורות:

לעניין טעות עיין בשו"ע חו"מ סי' רכז סעיף לז.

לעניין חלוקה עיין בשו"ע חו"מ סי' קעא סעיף יג שבדבר שתשמישן שווה חולקים אחד מול השני, גם אם אין מחירם שווה. יש לציין שעל פי הלכה לא ניתן לחייב לחלוק פריט מול פריט אחר שווה ערך, אלא ישתמשו בשותפות, או שהרוצה לחלוק יעשה 'גוד או איגוד' על כל פריט בנפרד. אבל, בדרך כלל האחים מסכימים לחלוק פריט מול פריט ולא להישאר בשותפות. ולאחר שהסכימו לחלוק פריטים מול פריטים אחרים שווה-ערך אין מקום לדרוש לחלוק כלי כסף מול כלי כסף, משום שלא מצאנו בהלכה חלוקה של כלי כסף מול כלי כסף, אם אין תשתמישן שווה. ועיין עוד בסי' קעג סעיף א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל