לתרומות לחץ כאן

ביאור אל תעש תפילתך קבע אלא תחנונים

בס"ד
לכת"ר ומרנן
נאמר :"אל תעש תפילתך קבע"? למה הכוונה וכיצד ניתן לבצעה? תודה רבה!!!!

תשובה:

הפירוש הפשוט הוא, שלא תעשה התפילה כמצות אנשים מלומדה אלא בהתעוררות ובאופן של תחנונים. אולם, בס' מרכבת המשנה לר"י אלאשקר על אבות פרק ב מבאר, שהעיקר בזה שלא יסמוך האדם על זכויותיו ותפילותיו אלא יתחנן לקבל מתנת חינם, וכך כתב: ואמר אל תעש תפילתך קבע אלא תחנונים, עצה טובה קמ"ל והוא שצריך שידע שאעפ"י שיש כמה אוצרות בשמים וכמו שאז"ל (דברים רבה, מהד' ליברמן, ואתחנן עמ' 46) שכשעלה משה למרום הראה לו הב"ה כמה אוצרות, אחד של בעלי תורה, ואחד של בעלי גמילות חסדים, ואחד של בעלי צדקה, והרבה גדול מזה, עד שהראה לו אוצר גדול הרבה, אמר לו וזה למי, א"ל למי שאין לו אני נותן לו חנם. והנה רמז למי שאין לו, ר"ל למי שאינו רוצה לשאול מצד זכותו, ואינו רוצה לסמוך על תפלתו כמ"ש למעלה. ועל זה תמצא שכשעמד משה רבינו ע"ה להתפלל לא אמר אלא ואתחנן (דברים ד, כג), לא שאל אלא מאותו האוצר שהוא של מתנת חנם".

הדרך לבצע את הדברים פשוט להתבנון בהם, לדעת אפסיותו של האדם בהיותו נגרר תמיד אחרי שרירות ליבו, אל מול רחמי ה' וחסדיו האין סופיים, וכך לחזק בליבנו את התחושה שכל אשר לנו הכל מתנת חינם מאת המקום ברוך הוא.

מי יתן ונזכה.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל