לתרומות לחץ כאן

איסור בורר בהסרת העור מהעוף בשבת

בס"ד
שלום וברכה. כיצד אוכלים עוף בשבת. האם יש בעיה לאכול כאשר יש עור בעוף?

תשובה:

שלום רב.

קילוף פירות וירקות או הסרת העור מהעוף נחשבת כברירה האסורה בשבת משום איסור בורר, ואכן ניתן לקיימה רק בסמוך לאכילה ושלא על ידי כלי המיוחד לברירה [כמו מקלף]. אולם, אף על פי שבדרך כלל אסור לברור פסולת מתוך האוכל ויש לעשות להיפך, להוציא את האוכל מתוך הפסולת, כאן, שלא ניתן או קשה מאוד לברור את האוכל מתוך הפסולת, נאמרה כאן הלכה מיוחדת, שמותר לקלף את העור מהעוף לצורך האכילה.

הטעם לכך, הוא משום שהוצאת הפסולת מהאוכל אסורה בדרך כלל כיון שפעולה זו אינה נחשבת "דרך אכילה" אלא אופן של תיקון המאכל לצורך שמירתו לאחר זמן. מה שאין כאן שכך היא דרך אכילתו.

מקורות:

ראה ביאור הלכה סי' שכא סעי' יט, ובחזון איש סי' נד ס"ק ד. בס' ים של שלמה [הובא במגן אברהם סי' תקי] כתב, שהואיל והקליפה מחוברת לפרי והיא חלק ממנו, בכל אופן נחשבת ברירתו כחלק ממעשה האכילה ואינה פעולת תיקון האסורה בשבת, ויש מקהילות הספרדים שסמכו על דבריו לגבי איסור ברירה בעצמות דגים וכיוצא בזה, אולם לכתחילה יש לנהוג כהוראת המשנה ברורה [ביאור הלכה סי' שיט סעי' ג] שאף במחובר יש איסור בורר ואין לעשות זאת אלא אוכל מתוך פסולת [מלבד בקילוף וכאמור לעיל]. ובפרט, שעיקר הטעם המובא בפוסקים הוא כפי שהזכרנו, שלא ניתן להגיע לאוכל באופן אחר וממילא נחשב הדבר דרך אכילה. בשו"ת אגרות משה (ח"ד סי' עד אות סח) כתב, שבמקומות שרגילים לאכול את העור אין בו איסור בורר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל