לתרומות לחץ כאן

כפייתיות באמונה בשיעורי תורה / קשר אמיתי עם רבי

בס״ד

שלום רב.
אני לומדת בשיעורי תורה במדרשת ליובאוויטש כבר בערך שמונה חודשים.
המקום די חדש ומנהלת אותו אישה באמת מקסימה. המקום הזה הפך להיות בית ובאמת יש בו הכנסת אורחים מדהימה.
בחודשים הראשונים השיעורים נתנו לי המון. רוממו אותי וחיזקו את האמונה שלי בקדוש ברוך הוא ובעצמי. אבל די בהתחלה שמתי לב שיש אצל האישה הזו כפייתיות כלפי הרבי. הרגשתי שמבחינתה הרבי הוא אלוהים. זה הפריע לי ושוחחתי איתה על זה מעט. כבודו של הרבי במקומו תמיד!!!! אבל אף אחד הוא לא אלוהים.
על כל פנים, עם הזמן הבנתי יותר את הכפייתיות שלה כלפי חב״ד בכלל. ועוד יותר כלפי הרבי. מבחינתה זה הרבי והדרך של חב״ד וזה הכל!
באתי לשם עם אמונה די מסוימת. בהתחלה התחזקתי ובאמת לקחתי על עצמי דברים בחיי היומיום- להקפיד על תפילות, צדקה וכדומה.
אבל היום- איבדתי לגמרי את עצמי! הכפייתיות שלה גורמת לי להרגיש שאני חוטאת המון פעמים! בעבר לא הבנתי למה פונים באופן ישיר לצדיקים? צריך לפנות הרי לאלוהים, בזכות הצדיקים. עם כל הכבוד הענקי ענקי אליהם- אף אחד הוא לא אלוהים.
היום אני מוצאת את עצמי מדברת אל הרבי. אני פתאום מרגישה משהו שבחיים לא הרגשתי- אני מרגישה כשאני פונה לאלוהים- אני בעצם ל-א מרגישה אותו. אני לא יודעת איך להסביר את זה.
ממש לפני כמה ימים אמרתי לה משהו בסגנון של:״אלוהים יביא לי״ והיא תיקנה אותי:״הרבי יביא לך״.
אני מוזיקאית. ופתאום כשאני מנגנת ג׳אז- אני מרגישה שאני חוטאת. כי אלו לא ניגונים של חב״ד. אם אני שומעת על רב מדהים וידוע ומקשיבה לו- אולי זה חטא, כי הוא לא שייך לחב״ד.
איבדתי את עצמי לגמרי. אני מפחדת כל הזמן שאני חוטאת אם אני לא הולכת בדרך של חב״ד. כמו שהיא אומרת. אני כבר לא יודעת מה לחשוב ולמה להאמין. אנ כאילו איבדתי את הקרבה שלי לקדוש ברוך הוא. וזה מפחיד אותי מאוד.
אני באמת אוהבת את האישה הזו אבל זה כבר יותר מידי… (יש עוד כמה עניינים…)
אנא עזרו לי… אני כבר לא יודעת מה לחשוב.

תשובה:

שלום רב.

אין ספק שהבסיס לאמונה היהודית היא שהקב"ה אחד ואין בלתו, וכל הנעשה בעולם מונהג ומושגח על ידי הקב"ה בעצמו, ואין לשום בריה חלק בענין זה, לא לצדיקים ולא למלאכי מרום, למעט כמובן את הבחינה הנקראת צדיק גוזר והקב"ה מקיים, בו ניתן כח לצדיק לפעול ישועות אצל בורא עולמים, אולם גם זה רק בבחינת שליח ציבור לבקש בקשות מהקב"ה שהוא לבדו נותן ומשפיע.

הקירבה לצדיקים תכליתה ומטרתה לקרב אותנו לבורא העולם, על ידי יראתם אהבתם ותורתם, הם חיים יותר את הקירבה האלוקים ובאש הגדולה הבוערת בקירבם הם מצליחים לעיתים לסייע לנו להבעיר את הניצוץ הקטן שבקרבנו. כל מטרה אחרת אינה נכונה ואינה קיימת. הקירבה לרבי לפי ההשקפה החסידית המסורה מהבעל שם טוב אף פעם אינה תכלית אלא רק אמצעי בלבד לקירבה אלוקית.

בדורנו אנחנו עדים לתופעה תמוהה המצויה בשולי המחנה ואינו מקובל על התלמידי חכמים הגדולים שבין חסידי חב"ד, שמרוב אהבתם לרבי וציפייתם לגאולה הקצינו ענין זה מאוד, החלו לכנותו משיח, מלך, ונשיא הדור, הם בזים על ידי כך לאלו שאינם הולכים בדרכם, ומשבשים את ההשקפה האמיתית והנכונה שהיתה מסורה לנו זה 3500 שנה מיום מתן תורה.

הריני להבטיחך נאמנה, שכל גדולי האומה ותלמידיהם – התנאים הקדושים חכמי הגמרא הרמב"ם וחבריו וכו', לא הלכו בדרך זו! כל ענינם ודרכם היתה דבקות בה' לבדו בלא כל אמצעי נוסף. כך משתקף מספריהם וכך נהגו בעם ישראל תמיד.

יש הרבה מה ללמוד אצל חסידי חב"ד באמונה בתורת חסידות ובענינים של קירוב לבבות, אולם יש לזכור תמיד להצמד להשקפה הטהורה.

בהלכה יש איסור מוחלט אגב לבקש דברים ממת, האיסור הזה נקרא "דורש אל המתים". אדם שמתפלל לרבי, מלבד הסטייה שיש בכך בכל ענין האמונה עובר באיסור זה [אינני מדבר על אלו הסבורים שהוא עדיין חי, שהרי קברו לפנינו בארה"ב וראינו כולנו את הלוויתו].

לא אוכל לייעץ לך מה לעשות עם אותה אשה, הדבר נתון לדעתך, אם לעזוב אותה ולמצוא לך רבנית מתאימה יותר, או לקיים בעצמך "תוכו אכל קליפתו זרק"… אבל תמיד תתחזקי בהשקפה הברורה המסורה לנו מדורות עולם.אם את מתחברת לתורת חב"ד אני משוכנע שיש אפשרויות רבות בתוך החסידות הזו ללמוד בדרך הנכונה. אני מכיר רבים מבני חסידות זו שהם עובדי ה' אמיתיים.

הנושא של מוזיקה וכיוצא בזה אינו קשור כלל ליהדות ועבודת ה', אלו דברים נחמדים שכל עוד את עושה אותם לפי הרוח היהודית ומנגנת מוזיקה כשרה, זה נהדר. היהדות אינה השתייכות למפלגה או לכת מסויימת, אלא עבודת ה' צרופה וטהורה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. בס"ד
    לגבי מה שהוזכר בשאלה שהשואלת מנגנת מוזיקת ג'ז:
    מוזיקה זו היא מוזיקה נמוכה מאוד שמקורה באפריקה. פירוש המילה האפריקאית הזו קשור לפריצות. מוזיקה זו ליוותה גם טקסי עבודה זרה של כושים באמריקה. לחומר נוסף ניתן לעיין בפרסומים של ה"ועד לנגינה יהודית" מב"ב (03-6191973).

  2. נראה לי שיש פה בלבול מסוים

    חסידי חב"ד קוראים לרבי מלך ומשיח וכו' והרבי עודד לזה. ניתן לראות זאת במאות תיעודי וידיאו ביוטיוב וכד' כנ"ל בשיחות של הרבי
    אין חולק על קדושתו של הרבי ואף אחד לא חושב ח"ו שהרבי לא מספיק נצמד להלכה

    גם בעניין הקבר וגם באמונה שהוא חי וכו' חסידי חב"ד נוהגים כפי שהרבי נוהג כלפי חמיו הרבי הקודם בדיוק

    כך שנשאר רק האופן הקצת לקוי בהבנת הגברת

  3. השאלה הזו ישנה מאוד וכבר אינה מעשית, לעצם הענין הציטוטים שהיא הביאה מבהילים מאוד! "הרבי יביא לך" זה נורא והיום וכו', בעיני פשוט שמי שנפטר נפטר ואין לנו כל דרך לדעת מי משיח, ועם כל ההערצה הטבעית של חסיד לרבו, יש להזהר לשמור על מה שהיה מקובל בעם ישראל בכל הדורות, ולפנות ולהתפלל רק לה' יתברך, בלי לעסוק בכלל בשאלה מי הוא המשיח כי זה לא רלוונטי, העיקר שיבוא כבר…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל