לתרומות לחץ כאן

ביאור מאמר חז"ל שארץ ישראל גבוהה מכל הארצות

שלום,

בקידושין סט. כתוב "בית המקדש גבוה מכל ארץ ישראל וארץ ישראל גבוה מכל הארצות".

דברים יז ח – כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט, בֵּין-דָּם לְדָם בֵּין-דִּין לְדִין וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע–דִּבְרֵי רִיבֹת, בִּשְׁעָרֶיךָ: וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ–אֶל-הַמָּקוֹם, אֲשֶׁר יִבְחַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בּוֹ.

ירמיהו כג ז – לָכֵן הִנֵּה-יָמִים בָּאִים, נְאֻם-יְהוָה; וְלֹא-יֹאמְרוּ עוֹד חַי-יְהוָה, אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. ח כִּי אִם-חַי-יְהוָה, אֲשֶׁר הֶעֱלָה וַאֲשֶׁר הֵבִיא אֶת-זֶרַע בֵּית יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ צָפוֹנָה, וּמִכֹּל הָאֲרָצוֹת, אֲשֶׁר הִדַּחְתִּים שָׁם; וְיָשְׁבוּ, עַל-אַדְמָתָם.

מה הפשט?
חישבתי ויוצא שהחרמון גבוה יותר מירושלים (כאשר מעמידים את הכדור שירושלים למעלה)

האם נכון לפרש ע"י המקום המיושב הגבוה ביותר, רש"י (סנהדרין פז.) "שמע מינה אין לך עיר מארץ ישראל שאין ירושלים גבוה ממנה".

לא מצאתי התיחסות אחרת בראשונים.

ברכה והצלחה.

תשובה:

שלום רב.

הכתב סופר  (פרשת שלח) מבאר בשם אביו הגדול החתם סופר, שודאי אין כוונת הדברים כפשוטם, שהרי בכדור הנתון בחלל לא שייך בכלל המושג של גובה, אלא שהואיל ומקום קודש הקדשים – אבן השתייה – ההוא מקום ממנו הושתת העולם, נמצא שמשם התחיל הכל, ומשום כך נקרא אותו מקום גבוה מכל הארצות.

בדרך דומה הסביר המהר"ל בקידושין סט ע"ב, שהואיל ובכדור אין נקודת גובה, בהכרח מדובר כאן על גובה רוחני ולא על גובה גשמי. ומבין שניהם יש ללמוד שמקום המקדש הוא המקום הגבוה ביותר בעולם ולא הר החרמון. וזוהי עומק כוונת המהרש"א בקידושין שם למעיין היטב בדבריו.

גם לגבי קביעת קו התאריך ניתנה התיחסות רבה לכך שארץ ישראל היא מרכז העולם, כידוע מספר הכוזרי ועוד ולא ניתן להרחיב בזה במסגרת מצומצמת זו.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל