לתרומות לחץ כאן

להלוות בשיק של אדם אחר ולדרוש להחזיר מזומן

בס"ד
שלום לכבוד הרב.
יש לי גמ"ח של הלוואת, שבדרך כלל אני נותן את ההלוואה במזומן ומבקש להחזיר לי במזומן, מכיון שהבנק שלי הוא בדואר וזאת טרחה גדולה לנסוע לשם ולעמוד הרבה זמן בתור וכו'. תמיד שאני נותן הלוואה אני לוקח צ'ק פיקדון. היה לי לווה שהביא לי צ'ק וביקש שאפרע את חובו מהצק. כשבהגיע זמן הפריעה ביקש ממני מישהו אחר הלוואה על אותו סכום והבאתי לו את הצ'ק של הלווה הראשון וביקשתי ממנו שיחזיר לי במזומן (כמו שהראשון היה אמור להחזיר לי). מכיון שהוא צריך ללכת לכספומט וכו' ואולי זה טרחה בשבילו, האם יש כאן איסור ריבית? אשמח למקור, תודה רבה!

תשובה:

שלום רב,

הנך יכול לדרוש שלא יחזיר לך אלא מזומן או שיק עצמי משלו, אבל לא להחזיר דווקא במזומן, ואם הוא מחזיר לך מזומן עליך לשלם לו דבר מועט (שקל וכדו'). אם הנך רוצה לדרוש ממנו לשלם במזומן בלבד, עליך לשלם לו את מלוא העמלה המקובלת אצל חלפני שיקים.

בדיעבד, אם בקשת ממנו לשלם במזומן, בתור בקשה שאינה מחייבת, מספיק אם תשלם לו שקל. אבל אם מדובר בדרישה מחייבת, עליך להודיע לו כמה ימים לפני הפירעון שהנך מוותר על הדרישה, או להוריד לו מהחוב את מלוא העמלה המקובלת אצל חלפני שיקים.

מקורות:

עיין בספר ברית יהודה פרק יא דין טו ועיי"ש בעמוד רכד ד"ה ונלענ"ד.

במקרה של דרישה, הרי זה ריבית קצוצה, לדרוש מהלווה לטרוח תמורת ההלוואה ואין היתר לעשות כן אלא במחיר מלא. אבל דרישה לשלם במזומן או בשיק עצמי, איננה כדרישה לטרוח עבורו, משום שהמלווה אינו חייב להסתמך על שיקים של אנשים שאינו מכיר אותם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל