לתרומות לחץ כאן

שימוש בדואר אלקטרוני שנשלח בשבת

שלום רב,

האם מותר לקרוא ולענות על דוא"ל שנישלח בשבת?
מה הדין כאשר עובדים בחברה שרוב התקשורת היא בדוא"ל?
וכן מה הדין לגבי לשלוח דוא"ל כאשר מי שמקבל את הדואר אצלו כבר שבת או *סמוך לשבת (למשל כשנמצאים בארה"ב)?
*(בסמוך לשבת או כאשר יודעים שהמקבל מתכננן או עשוי לעבוד בשבת)

ברכה והצלחה.

תשובה:

שלום רב.

א. דואר אלקטרוני שנשלח בשבת, יש להמתין לאחר השבת עד שיחלוף הזמן שבו יכול היה הדבר להעשות לאחר השבת ולאחר מכן ניתן לענות עליו. לכתחילה, יש שהורו במקום שיש חשש כזה, למנוע את הגישה לתא הדואר ביום השבת

ב. מצד השולח אין איסור בכך שהדואר מגיע לנמען בעיצומה של השבת, שהרי הוא עושה את הפעולה בביתו בזמן שהוא חול. אולם, אם יודע שהנמען יעשה שימוש מידי בדואר זה, יש לשולחו לאחר השבת כדי שלא להכשיל אותו בשימוש אסור ביום השבת.

מקורות:

א. על הנאה ממעשה שבת יש חילוק יסודי בין מעשה שבת של גוי לזה של ישראל. מעשה שבת של ישראל מותר להנות ממנו מיד לאחר צאת השבת, ולא צריך להמתין זמן שיכול היה להעשות לאחריה [בכדי שיעשו], אולם, במעשה שבת של גוי החמירו חכמים, ואסרו להנות ממלאכה זו עד חלוף זמן זה. בטעם דין זה נאמרו שתי סיבות בפוסקים: האחת, כיון שהגוי אינו מצווה על שמירת השבת יש לחשוש שמא הישראל יבקש ממנו לעשותה. לפיכך החמירו עליו שלא להנות ממנה כלל. השניה, כיון שהגוי אינו מצווה על שמירת השבת, בנקל יבוא לעשות מלאכה לצורך ישראל. הנפקא מינה בין שני פירושים אלו, לענין ישראל שאינו מקפיד על שמירת השבת: הטעם הראשון אינו שייך כאן, שהרי ודאי שיהודי אחר לא יבוא להכשיל אותו ולבקש ממנו שיעשה מלאכה עבורו. אולם, הטעם השני שייך אף כאן, ומשום כך החמירו הפוסקים שגם בישראל שאינו שומר שבת יש להמתין בכדי שיעשו [ראה משנה ברורה תחילת סי' שיח בשם פרי מגדים].

על הסוברים שלכתחילה יש למנוע אצת הגישה לתא הדואר ביום השבת, ראה ס' קדושת השבת מילואים סי' א מדברי הפוסקים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל